پلاتوهنر

به بهانه زادروز هنرمندی از دیار خورشید

به گزارش پلاتو هنر، رضا صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در نهم فروردین ماه 1327 در مشهد دیار آفتاب چشم به جهان گشود. او از دهه پنجاه فعالیت خود را در عرصه هنرهای نمایشی آغاز کرد و اکنون نیم

به گزارش پلاتو هنر، رضا صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در نهم فروردین ماه 1327 در مشهد دیار آفتاب چشم به جهان گشود.

او از دهه پنجاه فعالیت خود را در عرصه هنرهای نمایشی آغاز کرد و اکنون نیم قرن است که مخاطبان با اجرای آثار متفاوت او در جهان تئاتری صابری زندگی می کنند.

«خانات»، «مظلوم پنجم»، «شنا در آتش»، «دریاچه قو»، «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه»، «لونه شغال» و «خون رقصه» تنها بخشی از آثاری است که به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری در مقابل دیدگان مخاطبان تئاتر روی صحنه جان گرفته است.

او در سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه‌یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

صابری رکورد جوان‌ترین برگزیده تئاتر بین‌المللی تئاتر فجر و مسن‌ترین شرکت‌کننده چهلمین دوره این رویداد هنری هم را به نام خود ثبت کرده است.

امروز نهم فروردین ماه همزمان با نوروز باستانی و سالروز تولد رضا صابری؛ هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران به بخشی از گفته های هنرمندان درباره او پرداختیم.

به گفته محمدعلی لطفی‌مقدم، پیشکسوت تئاتر خراسان به نقل از علی نصیریان؛ رضا صابری شکسپیر تئاتر ایران است.

حامد بهداد، بازیگر سینما و تلویزیون در مراسم بزرگداشتی که در خردادماه سال گذشته برای پاسداشت سال ها فعالیت هنری صابری برگزار شد، گفت: «سال‌هایی که به خاطر می اورم تعهد استادم، رضا صابری را نشان می‌دهد. فشارهایی از همه جانب به هنرمندان، اهل فرهنگ، قلم و نمایش هم آن زمان که سن کمی داشتم، احساس می‌شد و هم حالا؛ اما هنرمندانی امثال رضا صابری ثابت کردند که چه در فضای بسته و چه باز می‌توان همیشه متعهد بود، شاگرد تربیت کرد، نمایشنامه نوشت و بازی و کارگردانی کرد و از همه مهم‌تر انسان تولید کردند. از جانب تمام شاگردانی که قبل و بعد از من در محضر رضا صابری آموخته‌اند، از او تشکر می‌کنم. او مرد فرهیخته، باسواد و پر از شوری است.»

پلاتو هنر برای این هنرمند در روز تولدش آرزوی طول عمر همراه با سلامتی دارد.

https://didhonar.ir/?p=15542