پلاتوهنر

نقوشی که با رنگ‌های طبیعی روی پارچه نمایان شدند

به گزارش پلاتو هنر، «قلم و کار» عنوان نمایشگاه انفرادی نسرین شایگان است که در ایام نوروز در کاشان در معرض تماشا قرار دارد. این نمایشگاه در گالری فیوز به نشانی کاشان، میدان کمال الملک، خیابان محتشم، کوچه شهیدان ثابت

به گزارش پلاتو هنر، «قلم و کار» عنوان نمایشگاه انفرادی نسرین شایگان است که در ایام نوروز در کاشان در معرض تماشا قرار دارد.

این نمایشگاه در گالری فیوز به نشانی کاشان، میدان کمال الملک، خیابان محتشم، کوچه شهیدان ثابت (قدر۱۶)، خانه منوچهری میزبان مخاطبان است.

شایگان در گفتگو با پلاتو هنر درباره پیشینه کار هنری خود عنوان کرد: حدودا ۹ سال قبل در رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شدم. از آنجا که در دانشگاه در کارگاه‌های مختلف با رنگرزی آشنا شده بودم و چندین نمایشگاه در این زمینه برگزار کردم، برایم جذابیت داشت. طی تجربیات دانشجویی به موضوع قلمکار رسیدم و از رساله کارشناسی خود با با عنوان «احیای رنگرزی چاپ طبیعی قلمکار» دفاع کردم.

او ادامه داد: من متوجه شدم که قلمکار حدودا ۱۵۰ سال است که به شیوه اصلی و قدیمی خود کار نمی‌شود و چیزی که اکنون در اصفهان مشاهده می‌کنیم نوعی چاپ روی پارچه است و شباهتی با قلمکاری اصلی ما ندارد یعنی بخش رنگرزی اصلی از این هنر حذف شده است. این شد که من سمت قلمکار رفتم و حدود ۱۰ سال تمام تمرکزم روی این تکنیک است.

این هنرمند تصریح کرد: در این سال‌ها نیز نمایشگاه‌های مختلف گروهی و انفرادی در ایران و خارج از کشور برگزار کردم و توانستم ۲ نشان یونسکو دریافت و در مسابقات مختلف جایزه کسب کنم.

شایگان با اشاره به اینکه موضوع اصلی نمایشگاه «قلم و کار» پرده است، عنوان کرد: این‌ نمایشگاه براساس پرده‌ها برپا شده است زیرا در ایران در طول تاریخ پرده بسیار اهمیت داشته است؛ هم روایتی از زندگی عادی، داستانی و خیالی بوده و هم در متن زندگی مردم جریان داشته است‌ بعدتر ما نقش پرده را در نقاشی قهوه‌خانه‌ای پررنگ‌تر دیدیم.

او افزود: من در این‌ نمایشگاه ۵_۶ پرده بزرگ کار کردم که براساس تخیلات ذهنی خودم تصویرسازی شده‌اند. همه هم تصاویری هستند که در منسوجات قدیم ما کمتر استفاده شده‌اند. همینطور اشاره به موضوعات زندگی معاصر ما دارند مانند باغسازی که در فرهنگ ما سابقه دیرینه داشته است، مثلا ۲_۳ پرده براساس باغ‌های زمینی و چهارباغ طراحی شده‌اند و چند پرده نیز از روی بهشت خیالی تصویر شده‌اند.

این هنرمند درباره تکنیک کار قلمکاری توضیح داد: در قلمکار ما با رنگدانه‌های گیاهی مانند پوست انار و روناس رنگ اصلی را روی پارچه ظاهر می‌کنیم یعنی در مراحل اولیه ما هیچ نقشی روی پارچه نداریم، چه براساس مهر چه براساس قلم. بعد که پارچه‌ها داخل ظرفی مملو از پوست انار و روناس می‌روند، نقش‌ها آشکار می‌شوند.

شایگان در پایان درباره استقبال مخاطبان نوروزی از این‌ نمایشگاه گفت: اکنون در ایام نوروز قرار داریم و مسافرانی که به‌ کاشان سفر می‌کنند استقبال خوبی از نمایشگاه داشته‌اند. برای مخاطبان جالب بود که چطور با پوست انار می‌شود نقشی روی پارچه ظاهر کرد و وقتی تکنیک کار را برایشان تعریف می‌کردم که چطور نقوش روی پارچه ظاهر می‌شوند و همه‌چیز طبیعی است و به محیط، طبیعت و افراد هیچ آسیبی وارد نمی‌کند، تعجب می‌کنند. به گفته آن‌ها، این نمایشگاه سعی دارد تاکید کند که قلمکار فقط سفره یا رومیزی نیست و در هنر و فرهنگ ایران جایگاه بالاتری دارد و می تواند به مثابه یک اثر هنری در یک موزه یا آرت فر ساعت ها درباره آن صحبت کرد.

https://didhonar.ir/?p=15383