پلاتوهنر

مدیرکل تجسمی: سال آینده 2 بینال برگزار می‌کنیم

به گزارش پلاتو هنر، یازدهمین بینال نگارگری ایران عصر امروز شنبه ۱۳ اسفندماه در فرهنگستان هنر افتتاح شد. ازجمله نکات قابل توجه این آيين افتتاحیه حضور کم‌فروغ هنرمندان، شرکت‌کنندگان و حتی داوران اعضای شورای سیاست‌گذاری بود. محمود سالاری معاون امور

به گزارش پلاتو هنر، یازدهمین بینال نگارگری ایران عصر امروز شنبه ۱۳ اسفندماه در فرهنگستان هنر افتتاح شد.

ازجمله نکات قابل توجه این آيين افتتاحیه حضور کم‌فروغ هنرمندان، شرکت‌کنندگان و حتی داوران اعضای شورای سیاست‌گذاری بود.

محمود سالاری معاون امور هنری ارشاد نیز در این مراسم غایب بود.

عبدالرضا سهرابی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد پس از افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: در این 10 ماهی که من در خدمتتان هستم، هنوز آن چیزی که حق هنرهای تجسمی بوده ادا نشده است؛ نه از آن نظر که ما کم کاری کرده باشیم بلکه نگاه ما به موضوع، زیربنایی است و اتفاقاتی که در اختتامیه پانزدهمین دوره هنرهای تجسمی فجر افتاد، در چهارده دوره قبل وجود نداشت.

او در رابطه با جایزه ویژه جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: هنگامی که ما جایزه ویژه جهاد تبیین را گذاشتیم، به این موضوع رسیدیم که یکی از حوزه‌هایی که در این راستا می‌تواند فعالیت کند، بحث جهاد تبیین است. برای اینکه بدانیم در جریان اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد و دشمن با یک جنگ ترکیبی و شناختی وارد میدان شده است، یکی از حوزه‌هایی که به طور جد می‌تواند کمک‌دهنده باشد و مقابله کند، هنرهای تجسمی است.

مدیرکل تجسمی درباره بینال نگارگری گفت: یازدهمین دوره این نمایشگاه پس از 2رسال وقفه برگزار شد و آخرین باری که این نمایشگاه برگزار شد به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد و دو دوره شاهد وقفه بودیم. دو سالانه‌ها با تمامی رویدادهای تجسمی دیگر متفاوت است و عرض اندام تخصصی هنرمندان آن رشته است به این معنا که من اگر بخواهم اقدامی برای حوزه تجسمی انجام دهم و از آن بهره کافی ببرم، در دو سالانه‌ها تعریف خواهد شد. خروجی همین دو سالانه‌ها می‌تواند در آینده به جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای داخلی و بین‌المللی تسری پیدا کند.
او در ادامه از دوسالانه نگارگری به عنوان یک اتفاق ویژه یاد کرد و افزود: این رویداد با توجه به شرایط خاص جامعه و فشردگی فضایی که ما داشتیم، برگزار شد. ما جلسات بسیار تو در تو، حداقل هشت جلسه در این خصوص برگزار کردیم تا به نتیجه مساعدی رسیدیم و امروز شاهدیم، ۵۶۰ اثر به دو سالانه رسیده است که روی دیوار نقش‌آفرینی می‌کند و من به همه هنرمندان و دست‌اندرکاران دست مریزاد می‌گویم.

سهرابی تصریح کرد: اینکه می‌گویند همه رشته‌های هنری نزد ایرانیان است، حرف بسیار درستی است و امروز هم در فرهنگ تمدنی ما وجود دارد. وقتی شما این تمدن ۷۰۰۰ ساله را مرور می‌کنید، هر کسی به سهم خویش، شاهد رشته‌های مختلف در هنر ما خواهد بود. هنر نگارگری نیز یک رشته تمدنی و هویتی ما است و با همه رشته‌های دیگر متفاوت است و به همین جهت ما پس از وقفه‌ای که بین دوسالانه‌ها افتاده بود، دوسالانه نگارگری را برگزار کردیم.

مدیرکل تجسمی در پاسخ به خبرنگار پلاتوهنر درباره همپوشانی جشنواره تجسمی فجر و بینال نگارگری توضیح داد: با توجه به شرایط موجود و پیوستگی برنامه‌ها پس از پایان جشنواره تجسمی فجر، باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که این هم‌پوشانی سبب رساندن ضرر رویدادها به یکدیگر نباشند. به همین دلیل برنامه‌ریزی کردیم تا دوسالانه را که یک نمایشگاه تخصصی ویژه برای یک رشته به حساب می‌آید، به فاصله‌ای دو هفته‌ای از اتمام نمایشگاه تجسمی فجر برگزار کنیم.

او درباره برگزاری 2 دوسالانه در سال آینده گفت: احتمال قوی یکی از این رشته‌ها مجسمه‌سازی خواهد بود و رشته دیگر با توجه به تعداد درخواست‌ها در آینده مشخص خواهد شد.

سهرابی در پایان درباره قول وزیر ارشاد برای خرید آثار برگزیده نمایشگاه تجسمی فجر، گفت: آقای دکتر اسماعیلی در بازدیدشان از مجموعه دو اثر در حوزه عکس را خریداری کردند. اساسا یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هنر، خرید آثار هنری است اما خرید آثار این تعداد هنرمند در این سطح از درجه هنری نیازمند بودجه بسیار زیادی است. ما یک شورای خرید آثار هنری در مرکز هنرهای تجسمی تشکیل دادیم به جهتی که بتوانیم عدالت هنری را برگزار کردیم و خرید آثار از مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق محروم در اولویت ما است.

در یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران، ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند به نمایش گذاشته می‌شود که بر این اساس، در گرایش تذهیب، ۷۷ اثر از ۵۵ هنرمند، در گرایش طراحی نگارگری ۲۳ اثر از ۱۲ هنرمند، در گرایش گل و مرغ ۶۳ اثر از ۴۳ هنرمند و در گرایش نگارگری، ۵۸ اثر از ۴۰ هنرمند روی دیوار می‌رود. همچنین ۳۱ اثر نیز از هنرمندان مدعو به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

https://didhonar.ir/?p=13630