پلاتوهنر

وزیر ارشاد: جشنواره‌های فجر مردمی‌ترین جشنواره‌های دنیا هستند

به گزارش پلاتو هنر، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان جمعه ۵ اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شد. سیدعباس میرهاشمی

به گزارش پلاتو هنر، آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان جمعه ۵ اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی در تالار وحدت برگزار شد.

اختتامیه جشنواره هنرهای تسجمی فجر

سیدعباس میرهاشمی دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای مراسم عنوان کرد: این جشنواره به امانت به ما سپرده شده است و وظیفه داریم که این رویداد هنری را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

او ادامه داد: جشنواره امسال سعی داشت در قالب، محتوا و گستره جغرافیایی رشد کند. در نتیجه سعی کردیم بخش های مختلفی را طراحی کنیم. امسال ۴ هزار هنرمند آثار خود را برای جشنواره ارسال کردند و حدود ۸ هزار اثر دریافت کردیم که تمام آن ها برای ما قابل احترام بودند.

میرهاشمی در پایان بخش‌های مختلف جشنواره را تصریح کرد: مهم ترین بخش ما تجسم هنر بود که به نوعی بدهی ما به استان‌ها را پرداخت کرد. در این بخش تلاش شد تا تمام استان ها در دامنه ارائه آثار در جشنواره قرار بگیرند. در بخش لبخندآفرینان آثار مهم‌ترین هنرمندان کارتون و کاریکاتور جهان ارائه شد. در بخش افق امید سعی شد تا بحث جهاد تبیین به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.

سهرابی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در ادامه یادداشتی قرائت کرد.

اختتامیه جشنواره هنرهای تسجمی فجر

در ادامه این مراسم از چندتن از بزرگان هنرهای تجسمی تجلیل به عمل آمد. در این بخش از فرهاد جمشیدی، محمد موحدیان عطار، محمدعلی جدیدالاسلام، رضا بدرالسما، محمدکاظم حسنوند، محمدعلی کشاورز، طاها بهبهانی در این بخش تجلیل شدند.

محمدطاها بهبهانی به دلیل کسالت در مراسم حاضر نشده بود که جایزه او به شیخ‌الحکمایی اهدا شد.

خانواده حبیب‌الله صادقی نقاش فقید و خانواده عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیرعامل فقید موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر نیز مورد قدردانی قرار گرفتند.

در ادامه سه کتاب «طوبای زرین»، «کتاب سال کارتون و کاریکاتور»، «مجموعه مقالات چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر» رونمایی شدند.

اختتامیه جشنواره هنرهای تسجمی فجر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشحالم که آخرین جشنواره فجر در سال جاری با حضور گرم هنرمندان تجسمی درحال برگزاری است. جشنواره های سال جاری ما چند نکته مهم داشتند که مهم ترین نکته مردمی بودن این جشنواره ها بود. جشنواره های فجر مردمی‌ترین جشنواره های هنری در تمامی دنیا هستند.

او ادامه داد: در هیچ کجا مجموعه ای از جشنواره های هنری در یک بازه زمانی مشخص و با عنوانی پرافتخار مانند فجر در رشته های مختلف برگزار نمی شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: جشنواره های امسال به وضوح نشان دادند که مردمی هستند. این حضور مردمی به قدری پررنگ بود که همه را مجبور به تحسین کرد. من سپاس خود را نثار مردم هنردوست کشورم می‌کنم که با تمام وجود پشت هنرمندان ایستادند سپاس دوم را نثار اهالی فرهنگ و هنر و هنرمندان می‌کنم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: مشخصه سوم این جشنواره ها عدالت فرهنگی بود. عدالت فرهنگی یعنی همه افراد به قدر توانایی خود در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته باشند. ویژگی چهارم جشنواره‌های امسال حضور حضور قوی، پررنگ و امیدآفرین جوانان هنرمند بود.

اسماعیلی در پایان گفت: از هنرمندان تجسمی تشکر ویژه دارم. موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر از کلان برنامه های وزارت ارشاد در دولت جدید بود و به شخصه هر روز به تحقق این موضوع امیدوارتر می‌شوم.

اختتامیه جشنواره هنرهای تسجمی فجر

در پایان مراسم، برگزیدگان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش‌های تجسم هنر و طوبای زرین و بخش ویژه جهاد تبیین به شرح زیر اعلام شدند.

بخش ویژه قله‌ها

تقدیرشده‌ها:

رشته خوشنویسی: مصطفی عابدینی از آبیک

رشته عکاسی: روح الله جوانی از اصفهان

رشته کاریکاتور: محمدعلی رجبی از نطنز

رسته نگارگری: رضا بدرالسماء از اصفهان

برگزیده این بخش از رشته طراحی گرافیک انتخاب شد و محمدصابر شیخ‌رضایی این عنوان را از آن خود کرد.

مسعود نجابتی، سیدمحمدرضا میری و سیدعباس میرهاشمی جوایز این بخش را اهدا کردند.

برگزیده‌های طوبای زرین

بخش تصویرسازی

دو نفر بدون رتبه‌بندی الهام زمانی از مشهد و سیدرسول میردامادی از کرج تقدیر شدند. مجید ذاکری از تهران برگزیده این بخش اعلام شد.

بخش حجم

احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران و امیرحسین میرقیصری از قم مورد تقدیر قرار گرفتند و برگزیده این بخش مجتبی شاکری از کاشان اعلام شد.

بخش خوشنویسی

محمد بازیار از گنبد، احمد دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان شایسته تقدیر و حامد فقیهی از قم برگزیده این بخش اعلام شدند.

بخش طراحی گرافیک

علی پیشدار از بندرعباس و محمد متقی‌منش از اهواز شایسته تقدیر و محمد ترک از اهواز برگزیده این بخش شدند.

بخش عکاسی

امیر عنایتی از تربت حیدریه و سعید قاسمی از اهر شایستگان تقدیر و امین برنجکار از شیراز برگزیده این بخش اعلام شدند.

بخش کاریکاتور

شایسته تقدیر: حسین رحیم خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز

برگزیده: عباس

محمدجو از قم

بخش نقاشی

شایسته تقدیر: علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان

برگزیده: آذر امیدی از تهران

بخش نگارگری

شایسته تقدیر: روح الله پروین از قم، زینب رجبی از تهران و ژیلا شیری از تهران

برگزیده: زینب شاهی از تهران

https://didhonar.ir/?p=12778