پلاتوهنر

موسیقی در روح و تن خاندان نی‌نواز جریان دارد

به گزارش پلاتو هنر، فرهنگسرای نیاوران شب گذشته دوم اسفندماه با اجرای گروه موسیقی «پامچال» به سرپرستی امید نی‌نواز از شهرستان تربت جام خراسان رضوی در بخش موسیقی نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت 21:30 به کار

به گزارش پلاتو هنر، فرهنگسرای نیاوران شب گذشته دوم اسفندماه با اجرای گروه موسیقی «پامچال» به سرپرستی امید نی‌نواز از شهرستان تربت جام خراسان رضوی در بخش موسیقی نواحی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت 21:30  به کار خود پایان داد.

علی جمعه نی‌نواز (نوازنده دهل)، حسین اصلاحی (نوازنده سرنا)، سعید سیاوشی و امیر علی کریمی صدر (چوب بازان) و امید نی‌نواز (سرپرست و نوازنده دهل) اعضای گروه موسیقی «پامچال» از شهرستان تربت جام خراسان رضوی بودند که به اجرای موسیقی خراسان و چوب بازی پرداختند.

امید نی‌نواز درباره فعالیت گروه «پامچال» گفت: «نواختن موسیقی و چوب بازی خراسانی در خاندان ما از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. پدر من علی‌جمعه نی‌نواز ۵۰ سال است به دهل نوازی مشغول است و من نیز حدود ۲۰ سال می‌شود که کار خود را در این زمینه شروع کرده ام و از سال ۱۳۸۰ به صورت گروهی تحت عنوان پامچال کارمان را ادامه می دهیم.»

او ادامه داد:  «چوب بازی به عنوان اولین وسیله دفاعی بین افراد بوده است و نماد نوعی دفاع شخصی به شمار می آید. در واقع چوب بازی بعد از گذشت زمان به صورت نمادین و هنری به جا مانده ااست.»

این هنرمند افزود: «چوب بازی به دوشکل یک چوبه و دو چوبه انجام می شود که چوب بازان ما به اجرای دو چوبه پرداختند و تعداد حرکاتی که آنها در این بازی داشتند حدود ۱۸ حرکت بود که این حرکات در روند اجرا تکرار هم می شود.»

در ادامه علی جمعه نی‌نواز پیشکسوت این هنر گفت: «من از ۱۰ سالگی به چوب بازی و سپس نواختن دهل روی آوردم. این هنر در خون ماست و نسل به نسل و خانوادگی بین اعضای حانواده ما چرخیده است.»

او افزود: «من برای اجرای برنامه به سفرهای زیادی رفته ام و تاکنون ۱۴ اجرای بین المللی داشته‌ام که ۸ اجرا در کشورهای اروپایی و 6 اجرا در کشورهای عربی بوده است. سال ۱۳۷۹ نیز در کشور یونان مقام آوردم و مدالی که دریافت کردم اکنون در موزه جام است.  در ایران نیز به بهانه های مختلف به ویژه در جشن ها به نواختن دهل و چوب بازی می پردازیم.»

علی جمعه نی‌نواز در پایان گفت: «هنرهای سنتی و محلی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و آنها مشتاقانه به تماشای این هنرها می نشینند. به همین دلیل نیز برگزاری جشنواره موسیقی و پرداختن به موسیقی و آیین های محلی باعث می شود تا مخاطبان به راحتی برای تماشا حضور پیدا کنند و از این هنر استفاده کنند.»

گروه پامچال در آخرین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر  در فرهنگسرا ۲ قطعه نواختند که عبارتند از «مقام راه جنگ عجم»  پیش درآمد و جنگ چوب» یا همان چوب بازی».

https://didhonar.ir/?p=12652