پلاتوهنر

پاسداشت مشترکات هنری ایران و تاجیکستان ارزشمند است

به گزارش پلاتو هنر، نظام الدین زاهدی سفیر کشور تاجیکستان با بیان اینکه پاسداشت مشترکات فرهنگی و هنری ایران و تاجیکستان ارزشمند است گفت جشنواره ها صحنه دادوستد فرهنگی، هنری و معنوی است. هنرمندان تاجیکستان شب گذشته یکم اسفندماه با

به گزارش پلاتو هنر، نظام الدین زاهدی سفیر کشور تاجیکستان با بیان اینکه پاسداشت مشترکات فرهنگی و هنری ایران و تاجیکستان ارزشمند است گفت جشنواره ها صحنه دادوستد فرهنگی، هنری و معنوی است.

هنرمندان تاجیکستان شب گذشته یکم اسفندماه با اجرای 9 قطعه موسیقی به سرپرستی عمر تیمور در فرهنگسرای نیاوران میزباننظام الدین زاهدی سفیر این کشور و دیگر مخاطبان حاضر در سالن بودند.

نظام الدین زاهدی سفیر کشور تاجیکستان که شب گذشته مهمان کنسرت «آسمان» بود، درباره حضور هنرمندان این کشور در جشنواره گفت: هنرمندان تاجیکستان به تازگی در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر حضور داشتند و اکنون نیز نوبت به حضور آنها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر رسیده است. حضوری که این حضور برای ما باعث خرسندی و افتخار است.

او ادامه داد: همراهی و حضور در جشنواره های ایران برای طراوت معنوی و ارتقای ارتباطات کشور ایران و تاجیکستان بسیار ارزشمند است.

زاهدی با بیان اینکه بین ایران و تاجیکستان ارزش های  مشترک فراوانی در زمینه های فرهنگی، تاریخی و زبانی وجود دارد، مطرح کرد: ما باید ارزش های مشترک فرهنگی و هنری بین 2 کشور را حفظ کنیم. قطعا برای پاسداشت این مشترکات به ویژه زبان مشترک‌مان برگزاری اینگونه جشنواره ها و حضور هنرمندان از کشورهای فارسی زبان اهمیت بسیاری دارد. من اهمیت و ارزش هنرمندان تاجیک را امروز در پاسداشت این مشترکات میبینم.

سفیر کشور تاجیکستان در پایان عنوان کرد: جشنواره ها صحنه دادوستد فرهنگی، هنری و معنوی است. هر هنرمند با شرکت در چنین رویدادهایی دستاوردهای خود را به منظور ارزیابی در دسترس مخاطبان قرار می دهد و زمینه مساعدی برای بهره‌مند شدن از تجربیات سایر هنرمندان فراهم می شود. در واقع اهمیت برگزاری جشنواره ها به ویژه جشنواره موسیقی فجر برای رشد و تعامل فرهنگ است که ارزشمندتر خواهد بود.

عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) 4 نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که با اجرای 9 قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.

فرهنگسرای نیاوران شب گذشته یکی از پرمخاطب ترین اجراهای خود را با حضور علاقه‌مندان به موسیقی تاجیکستان پشت سر گذاشت.

در میان قطعات موسیقی این هنرمندان قطعه ای با نام «ای شهید کربلا» به ساحت مقدس امام حسین (ع) تقدیم شد.

قطعه «سلام ای مست مست» این گروه نیز از اشعار علیرضا قزوه شاعر ایرانی بود که به دلیل حضور در ارکستر ملی شب گذشته در اجرای تاجیکستان حضور نداشت.

گروه موسیقی آسمان به اجرای قطعات «هرآنچه هستی بازآ»، «علم لدنی»، «بزم ربانی»، «میوه تلخ مربا نشود»، «می پرست ایجاد»، «سلام ای مست مست»، «دگرآموز»، «ای شهید کربلا» و «خیر و برکت» پرداختند.

https://didhonar.ir/?p=12510