پلاتوهنر

تعزیه؛ داغدار بزرگ‌ترین شبیه‌خوان معاصر شد

به گزارش پلاتو هنر، علاالدین قاسمی پیشکسوت تعزیه ایران شب گذشته 29 بهمن ماه بعد از تحمل چند سال بیماری در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت. علاالدین قاسمی هنرمند تعزیه‌خوان متولد ۱۳۳۲ طالقان بود. او به عنوان

به گزارش پلاتو هنر، علاالدین قاسمی پیشکسوت تعزیه ایران شب گذشته 29 بهمن ماه بعد از تحمل چند سال بیماری در سن 69 سالگی دار فانی را وداع گفت.

علاالدین قاسمی هنرمند تعزیه‌خوان متولد ۱۳۳۲ طالقان بود. او به عنوان یکی از بهترین شهادت‌خوانان ایرانی شناخته شده است که از زمان طفل‌خوانی تا شهادت‌خوانی در حسینیه حضرت ابوالفضل قودجان به اجرای تعزیه پرداخته است.

قاسمی همچنین یکی از اعضای انجمن تعزیه‌خوانی ایران بود که در ایران و کشورهایی چون آمریکا، فرانسه و آلمان به اجرای تعزیه پرداخته است.

این هنرمند در سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی به همراه استادان دیگر تعزیه چون علی ترابی، عباس جواهری و سیدمحمدرضا امینی به ایفای نقش پرداخت.

علاالدین قاسمی مدرک درجه یک هنری دریافت کرد و از سال ۱۳۹۵ به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت درآمد. او از جمله افرادی است که به همراهی ناصر تقوایی تعزیه‌ای برای یونسکو فرستادند تا این هنر را به ثبت جهانی برسانند.

پلاتو هنر درگذشت این هنرمند پیشکسوت تعزیه را به اهالی هنر و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.

https://didhonar.ir/?p=12194