پلاتوهنر

مروری بر بخش ویژه‌ «قله‌ها» در جشنواره تجسمی فجر

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 7 بهمن ماه در حالی افتتاح شد که امسال با یک بخش ویژه به نام «قله‌ها» برپا شده است. در فراخوان این دوره آمده است: «جشنواره پانزدهم تجسمی فجر، در بخش

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 7 بهمن ماه در حالی افتتاح شد که امسال با یک بخش ویژه به نام «قله‌ها» برپا شده است.

در فراخوان این دوره آمده است: «جشنواره پانزدهم تجسمی فجر، در بخش ویژه‌ خود روایتی خواهد داشت از عظمت ایران و ایرانیان در مقابله با روایت بدخواهان ایران.
روایت فرصت‌هایی که مردم مسلمان ما در دل تهدیدها آفریده‌اند و با هر سختی، راه به سمت قله‌ها گرفته‌اند.
روایت ما هنرمندان، روایت قله‌ها خواهد بود.»

موضوع بخش ویژه «قله‌ها» به شرح زیر است:

– قله‌های پیشرفت و موفقیت. از علم و فن‌آوری گرفته تا صنعت و اقتصاد.
– قله‌های صبر و پایمردی. از شکوه مهر هموطنان گرفته تا چیرگی بر اندوه قهر طبیعت.
– قله‌های زیبایی. از اقلیم ایران گرفته تا فرهنگ و هنرش.
– شخصیت‌هایی که بر قله رفیع شرافت ایستاده‌اند. از مشاهیر و مفاخر گرفته تا مردم گمنام اطراف، در شهر و خانواده‌مان.
– قله‌های عزت. از جلوه‌های حضور گرفته تا خاری بدخواهان.
– قله‌های شادی. از پیروزی‌های راهبردی گرفته تا جشن‌های ملی.

هر هنرمند می‌توانست در هر یک از رشته‌های تصویرسازی، حجم (مجسمه، سرامیک و چیدمان)، خوشنویسی، طراحی گرافیک، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، نقاشی، نگارگری، علاوه بر بخش طوبای زرین، ۳ اثر با موضوعات اعلام شده جهت شرکت در بخش ویژه ارسال کند.

 سیدمحمدرضا میری دبیری و سید مسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی و سیدعباس میرهاشمی هیات داوران این بخش ویژه را برعهده دارند.

هنگام ورود به نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در اولین سالن ویدیوآرتی درباره دماوند به نمایش درآمده است.

درواقع نمایشگاه با نمایش دماوند پوشیده از برف که همواره در طول تاریخ و درادبیات ایران نمادی از استقامت و مقاومت بوده است، آغاز می‌شود.

در این بخش در قالب رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی مفاهیمی مانند ایثار و فداکاری، شهادت، مناطق مختلف کشور، مفاهیم دینی، مذهبی به چشم می‌خورد.

سیدعباس میرهاشمی دبیر جشنواره تجسمی فجر در رابطه با این بخش در گفتگو با خبرنگار پلاتو هنر اظهار کرد: امسال بخش ویژه «قله» را داشتیم که در بخش سعی کردیم فضا را در اختیار هنرمند قرار دهیم تا الگوهای خود را در زمینه‌های مختلف به تصویر بکشند.

 پانزدهمین «جشنواره تجسمی فجر» از هفتم تا ۲۸ بهمن‌ماه امسال در بخش نمایشگاهی برگزار می‌شود. همچنین تاریخ پنجم اسفند ماه نیز به اختتامیه این دوره از جشنواره اختصاص یافته است.

این جشنواره هنری با نمایش آثار منتخب هنرمندان در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ی استان‌ها (غیر رقابتی) برگزار می‌شود.

موضوع جشنواره پانزدهم آزاد بوده است و در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری آثار ارزیابی شده است.

در دو بخش «طوبای زرین» و «قله‌ها» مجموعا ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند در رشته‌های مختلف روی دیوار خواهد رفت.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه‌روزه (به جز روزهای ۱۵ و ۲۲ بهمن ماه) از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به خیابان ولی‌عصر(عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، فرهنگستان هنر، موسسه فرهنگی هنری صبا مراجعه کنند.

در ادامه تعدادی از آثار بخش ویژه «قله‌ها» را تماشا می‌کنید:

 

 

 

 

 

 

https://didhonar.ir/?p=11877