پلاتوهنر

قدردان عکاسان هستیم که لحظات را ثبت می‌کنند

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «آینه در آینه ۲» عصر امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. در این افتتاحیه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه «آینه در آینه ۲» عصر امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در این افتتاحیه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور داشتند.

میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ابتدای این مراسم‌ عنوان کرد: جشنواره سعی کرده است دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد و این رویکرد مخصوصا در بخش پژوهش نمود بیشتری داشته است. ما کار پژوهشی را سال گذشته در دستور کار قرار دادیم و نمایشگاه «آیینه در آینه ۱» با محوریت نقاشی در موزه به اجرا درآمد.

او در پایان تصریح کرد: امیدوارم در دوره های بعد هم‌ فصل ۳ و ۴ این پروژه ارئه شود. امیدوارم همه فعالیت‌های ما پژوهش‌محور باشد. خوشبختی من این است که در این دوره سعی کردیم دامنه پژوهش را گسترده کنیم.

وزیر ارشاد نیز اظهار کرد: خوشحالم که در این ایام فرخنده در این موزه زیبا و مفاخر موزه ها این‌ نمایشگاه درحال افتتاح است یاد مرحوم خلیلی را گرامی می‌داریم و از خانواده ایشان به خصوص همسرشان قدردانی می‌کنم.

او ادامه داد: به بهانه تجلیل از مرحوم خلیلی، لازم است از تلاش‌های عموم عکاسان عزیزی که با وجود سختی‌های بسیار، همواره در سرما و گرما با مراسم‌های مختلف همراه هستند و لحظات ماندگاری را برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط می‌کنند، قدردانی کنم.

15 عنوان کتاب زیر چاپ است

 اسماعيلی در‌پایان خاطرنشان کرد: یاد استاد حبیب‌الله صادقی را گرامی می‌دارم که در «آیینه در آیینه ۱» مهمان ما بودند و رئیس جمهوری نیز از آن نمایشگاه بازدید کردند.

عبدالرضا اسلامی کولایی رییس موزه هم ضمن قدردانی از توجه وزیر ارشاد به موزه هنرهای معاصر تهران به بازدیدهای چندباره محمدمهدی اسماعیلی از موزه اشاره کرد و این حمایت را عامل پشتکاری برای این مجموعه دانست.

او با یادآوری اینکه موزه هنرهای معاصر تهران با کمک معاونت هنری توانست خود را به‌روز کند، خاطرنشان کرد که نگاهی که مدیریت فعلی موزه دارد، بیشتر بر حوزه پژوهش استوار است.

اسلامی در پایان با اعلام اینکه ۱۵ عنوان کتاب در موزه هنرهای معاصر در دست چاپ است، اظهار کرد: مهمانان خارجی در نمایشگاه قبلی نکاتی را گفتند. آنها از امانتداری هنردوستان ایرانی تشکر کردند و عقیده داشتند ایرانیان این امانت‌داری را به بهترین وجه انجام داده‌اند.

در بخش دیگری از این مراسم، مجتبی کوچکی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه ۲» با اشاره به جایگاه زنده‌یاد خلیلی گفت: تا میانه دهه ۸۰ جز همکاران نزدیک مرحوم خلیلی، هیچ‌کس او را نمی‌شناخت. ما سه عکس معروف و تأثیرگذار از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی داریم که بر روحیه مردم تأثیر گذاشته و می‌توان گفت که هر سه عکس کار روزنامه کیهان بوده است. یکی از این عکس‌ها متعلق به مرحوم عبدالحسین پرتوی و دو عکس دیگر متعلق به زنده‌یاد قربان خلیلی است.

او درباره اختصاص دومین دوره از نمایشگاه «آینه در آینه» به عکس‌های قربان خلیلی افزود: اگرچه زنده‌یاد خلیلی فریم‌های کمی را از سال‌های آغازین انقلاب به ثبت رسانده و شاید دلیلش این باشد که او کارمند جایی نبود و به عنوان عکاس آزاد فعالیت می‌کرد، باوجود این، او با همین فریم‌های اندک نیز شاهکار آفریده است. خلیلی از شهریور تا اسفند ۱۳۵۷ عکاسی کرده و مجموعاً ۱۲۴۱ فریم را به ثبت رسانده است. نکته دیگر این است که او هیچ‌گونه تحصیلات آکادمیکی در حوزه هنر نداشته و عکاسی را به‌شکل خودآموز فراگرفته است.

کوچکی یادآور شد: متأسفانه آثار زنده‌یاد خلیلی مفقود شده است و همه باید کمک کنیم تا عکس‌های او پیدا شود. مرحوم خلیلی مظلوم واقع شده است و امیدوارم آقای وزیر کمک کنند و بتوانیم سایر کارهای این عکاس را هم بیابیم. اکنون ۵۷ فریم از عکس‌های خلیلی موجود است که من همه آنها را به موزه هنرهای معاصر آورده‌ام و در پایان باید بازگردانم؛ زیرا تک‌نسخه هستند و از روی آنها کپی گرفته شده است.

نمایشگاه «آینه در آینه ۲» تا 20 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران در معرض تماشا قرار دارد.

https://didhonar.ir/?p=10986