پلاتوهنر

نمایش آثار هنری مدرن در یک کاروانسرای قدیمی

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان «کهن نقش» با هنربانی و مدیریت موسسه هنری خوانش معاصر در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح در بنای فرهنگی کاروانسرای حاج کمال واقع پر شهرستان

به گزارش پلاتو هنر، نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان «کهن نقش» با هنربانی و مدیریت موسسه هنری خوانش معاصر در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح در بنای فرهنگی کاروانسرای حاج کمال واقع پر شهرستان رباط کریم استان تهران افتتاح شد.

بهداد نجفی کیوریتور و مدیر موسسه هنری خوانش معاصر درباره فعالیت اخیر خود عنوان کرد: مایل بودیم فعالیت های موسسه هنرهای تجسمی خوانش معاصر را با رویکرد توسعه جغرافیایی گسترش دهیم. در یک سال اخیر نمایشگاه های ما به شهر تهران محدود شده بود و در سیاست گذاری های نو به دنبال نفوذ هنرهای تجسمی در کل استان بوده ایم به همین دلیل تصمیم گرفتیم مجموعه نمایشگاه هایی را در شهرستان های استان برگزار کنیم و تحولات هنری کشور را همزمان به گوش همه مردم استان برسانیم.

او ادامه داد: نمایش و عرضه هنر و آثار هنری نباید محدود به یک سری گالری خاص و یا برای بخش های ویژه ای از جامعه صورت گیرد. هنر و فعالیت های هنری باید تا حد امکان به صورت یکپارچه در تمامی سطوح جامعه جای خود را باز کرده و همه شهروندان را مخاطب قرار دهد. از همین رو از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در کاروانسرای تاریخی حاج کمال با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رباط کریم استقبال و نمایشگاه را برگزار کردیم.

این هنرمند درباره رویکرد کیوریت این نمایشگاه توضیح داد: ما برای کیوریت آثار گزینه هایی مختلفی داشتیم اما انتخاب ما این بود که آثار نقاشی مدرن را دعوت کنیم و از کلیشه پرهیز کنیم. همچنین با توجه به معماری تاریخی محل برگزاری، آثار انتخاب شده نگاهی به مولفه های تاریخی و فرهنگی کشور دارند.

او ادامه داد: با توجه به این رویکرد از هنرمندان منتخب دعوت به عمل آمده و از میان آثار ارسالی توسط مدیر هنری نمایشگاه خانم سعیده آرین ۱۶ اثر برای شرکت در این رویداد هنری انتخاب شد.

نجفی درباره انتخاب کاروانسرا برای برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: بناهای تاریخی بسیاری در کشور هستند که متاسفانه کمتر دیده شده اند. این نمایشگاه را در کاروانسرای حاج کمال رباط‌کریم برگزار کردیم تا به این بهانه فرصتی برای نسل جوان فراهم کرده باشیم تا از این نمایشگاه بازدید کنند. همچنین مخاطبان این مکان را با جریانات هنری آشنا کنیم که خوشبختانه تاکنون بازخورد بسیار خوبی هم داشته ایم.

او ادامه داد: قطعا برگزاری نمایشگاه در مکان های تاریخی که با توجه به ساختار و ماهیت خود مورد توجه و بازدید مخاطبان فرهنگی و هنری قرار می گیرند با ایجاد هم افزایی، اثری دو‌چندان هم بر موفقیت آن رویداد و هم بر معرفی آن بنای تاریخی و جذب مخاطبان جدید دارد. بنای خاص کاروانسرای تاریخی بازسازی شده حاج کمال نیاز به آثاری داشت که نه تنها مکمل فضای هنری آن باشد بلکه با کنترست ویژه و مناسب با نمودی ویژه مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. آثار «کهن نقش» در تناسب با موضوع نمایشگاه و فضای تاریخی آن و با هدف آشنایی جامعه با هنر مدرن انتخاب شده اند.

نجفی در پایان تصریح کرد: هنر و کار هنری امری دائمی است و تعطیلی ندارد. امیدوارم گالری ها و همه فضاهای فرهنگی همواره فعال و پررونق باشند.

دراین رویداد هنری آثار ۷ تن از استادان و هنرمندان تجسمی ایران که به ترتیب حروف الفبا عبارتند از سعیده آرین، طوفان ارفع، زهره حسنی، کامبیز حضرت پور، سامان شادانلو (ایلخان)، علیرضا قوجاری و بهداد نجفی اسدالهی برای بازدید عموم علاقه مندان به نمایش در می آید.

 نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه «کهن نقش» از تاريخ 12 تا 27 بهمن ماه در ساعات اداری میزبان علاقه‌مندان به هنر و بازديدکنندگان است.

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=10811