پلاتوهنر

هیچ فیلم خارجی از حضور در جشنواره انصراف نداده است

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر می‌گوید، در جشنواره فیلم فجر پخش کننده‌ها آثارشان را به جشنواره ارائه دادند و حق رایت فیلم پرداخت شده است، هیچکس در هیچک جای دنیا نمی‌تواند به پخش فیلم اعتراض کند.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر می‌گوید، در جشنواره فیلم فجر پخش کننده‌ها آثارشان را به جشنواره ارائه دادند و حق رایت فیلم پرداخت شده است، هیچکس در هیچک جای دنیا نمی‌تواند به پخش فیلم اعتراض کند.

به گزارش پلاتو هنر، مجتبی امینی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به بازیگران و کارگردانان خارجی که از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر انصراف داده‌اند و جشنواره را تحریم کرده‌اند، گفت: تاکنون هیچ انصرافی نداشته ایم. پخش کننده‌ها متولی ارائه فیلم‌ها در جشنواره‌ها هستند، در جشنواره فیلم فجر نیز پخش کننده‌ها آثارشان را به جشنواره ارائه دادند و حضور پیدا کردند. لذا اگر کسی در نقطه‌ای از جهان مخالف این جریان باشد، مخالفتش نابجاست. از لحاظ حقوقی و بین‌المللی و ادبیات حرفه‌ای حضور فیلم‌ها در فستیوال‌ها تعریف شده است، زمانی که نسخه قابل پخش یک فیلم به جشنواره تحویل داده می‌شود و جشنواره حق رایت فیلم را پرداخت می‌کند، فیلم در اختیار جشنواره خواهد بود.

فیلم های انصرافی در بخش رقابتی حضور ندارند

امینی توضیح داد: فیلمی که از جشنواره انصراف داده اصلا در بخش رقابتی حضور ندارد، دو بخش‌ رقابتی جشنواره، جلوه‌گاه شهر و سودای سیمرغ است و بخش غیررقابتی ما بخش جشنواره جشنواره‌هاست، یعنی فیلم‌هایی که در جشنواره‌های دیگر حضور داشتند و خوش درخشیدند. فیلم‌هایی که از جشنواره فجر انصراف داده‌اند اصلا قرار نیست در بخش داوری حضور داشته باشند، فقط برای اصحاب رسانه اکران می‌شوند.

او ادامه داد: در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حق رایت، حق پخش، انعقاد قرارداد، تفاهم با پخش‌کننده‌های جهان و… بر اساس پروتکل‌های حقوقی جهانی رقم خورده است.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عدم حضور بازیگران و چهره‌های مشهور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: در دنیا جشنواره‌ها را مولفان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان تعریف می‌کنند. یک اثر سه ضلع دارد، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده، در تمام فستیوال‌های دنیا این سه ضلع مولفان یک اثر هستند و پدران و مادران معنوی یک اثر معرفی می‌شوند. طرف‌حساب فیلمسازان در سراسر جهان کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان هستند. درمورد این ماجرا سال‌ها در ایران بحث شده و مورد بررسی قرار گرفته و حالا به بلوغ رسیده است.

https://didhonar.ir/?p=10111