پلاتوهنر

محمدکاظم حسنوند: کمبود نقد هنری ضعف ما در هنرهای تجسمی است

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه افتتاح شد و تا 28 بهمن در موسسه فرهنگی – هنری صبا برپا است. محمدکاظم حسنوند داور بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره‌ ارزیابی‌اش از کیفیت آثار شرکت‌کننده

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه افتتاح شد و تا 28 بهمن در موسسه فرهنگی – هنری صبا برپا است.

محمدکاظم حسنوند داور بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره‌ ارزیابی‌اش از کیفیت آثار شرکت‌کننده در جشنواره تجسمی فجر و مقایسه آن با سال های گذشته، گفت: من در جریان آثار سال‌های قبل نبودم و حضور ذهن ندارم اما امسال کیفیت بعضی از کارها نسبتا خوب بود.

او ادامه داد: آثاری که منتخب شدند طبق معیارهای هنرهای تجسمی بودند اما اگر بخواهیم آثار را با توجه به ایده آل‌ها و استانداردهای یک جشنواره ملی مثل فجر بسنجیم، مسلما این استانداردها نه تنها در این دوره بلکه در دوره‌های قبل نیز رعایت نمی‌شدند؛ زیرا ما خیلی بالاتر از این استانداردها را برای جشنواره ملی در ذهن خود داریم و باید با تدابیری این کیفیت را بالا ببریم اما این بدان معنا نیست که ما هنرمند نداریم. ما هنرمندان زیادی در سطوح بالا داریم اما باید با برنامه‌ریزی و تدبیر، تبلیغات و فراخوان مناسب کارهای این هنرمندان را نیز به جشنواره راه داد.

داور بخش نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره علت استقبال از رشته نقاشی در این رویداد و تعداد بیشتر آثار در این حوزه، بیان کرد: من فکر می‌کنم استقبال از رشته‌های دیگر نیز به همین شکل است. برای مثال رشته‌ نگارگری که به نوعی شاخه‌ای ایرانی‌تر از نقاشی است نیز از استقبال قابل توجهی برخوردار می‌شود، اما شاید علت این است که جمعیت نقاشان بیشتر از سایر رشته‌ها است.

این مدرس دانشگاه درباره حضور هنرمندان رشته گرافیک در جشنواره تجسمی فجر و مقایسه آن با رشته‌ نقاشی توضیح داد: در ایران معمولا اینطور است که گرافیک تبلیغاتی و تجاری بیشتر از گرافیک معنوی و فرهنگی مورد استقبال هنرمندان قرار می‌گیرد؛ اما خیلی از گرافیست‌ها هم کارهایی انجام می‌دهند که لزوما برای یک شرکت یا کارفرما نیست؛ پس تعداد افرادی که جذب بازار کار هستند، بیشتر است و آن‌ها هم طبعا نسبت به شرکت در جشنواره‌ها رغبت کمتری دارند.

او درباره‌ سبک‌ها و موضوعات رشته‌ نقاشی در این دوره از جشنواره، اظهار کرد: با توجه به اینکه سبک و تکنیک آزاد اعلام شده بود، آثار در محتوا، سبک و تکنیک‌های متنوعی وجود داشت و سعی شده بود تا نظر همه هنرمندان برای شرکت در جشنواره جلب شود.

او در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره تجسمی فجر برخلاف جشنواره های سینما و تئاتر فجر اغلب محلی برای کشف استعدادها شناخته می شود تا عرض اندام افرادی که سال‌هاست هنر را حرفه ای ادامه می دهند؟ گفت: قدمت جشنواره تئاتر یا فیلم فجر بیشتر از جشنواره تجسمی است. جشنواره فجر در همه رشته‌ها تأسیس شد اما از همان ابتدا در حیطه‌ سینما و تئاتر پیشرفت بیشتری داشت. جشنواره تجسمی با ۱۵ سال سابقه و با تأخیر نسبت به سایر جشنواره‌ها برگزار شد، اما من هم موافقم که در وهله‌ اول حرفه‌ای‌ها باید در این جشنواره شرکت کنند و باید نظر حرفه‌ای‌ها را با تبلیغات یا برگزاری نشست‌های تخصصی جلب کرد.

این هنرمند با بیان اینکه هنرمندان روح حساس و لطیفی دارند، اظهار کرد: برخورد با هنرمندان باید لطیف باشد و مسئولان باید از هنرمندان فروتنانه درخواست کنند تا در محافل هنری شرکت کنند. هنرمند به توجه نیاز دارد.

حسنوند در پایان به نقد هنری نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از نقاط ضعف ما در حوزه هنرهای تجسمی، بحث نقد هنری و کمبود منتقد متخصص و منصف است. مسئولان فرهنگی ما باید روی این موضوع کار کنند و متخصصان را نسبت به نوشتن نقد در ارتباط با هنرهای تجسمی جلب کنند. این اتفاق می‌تواند در روند حرکت هنرهای تجسمی در کشور کمک‌کننده باشد.

منبع: ایسنا

https://didhonar.ir/?p=9069