پلاتوهنر

عباس میرهاشمی: جشنواره تجسمی فجر شاهد ریزش‌ها و رویش‌ها بود

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه افتتاح شد و تا 28 بهمن در موسسه فرهنگی – هنری صبا برپا است. سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره درباره روند برگزاری پانزدهمین دوره این رویداد هنری عنوان کرد: جشنواره

به گزارش پلاتو هنر، پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر 7 بهمن ماه افتتاح شد و تا 28 بهمن در موسسه فرهنگی – هنری صبا برپا است.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره درباره روند برگزاری پانزدهمین دوره این رویداد هنری عنوان کرد: جشنواره امسال اگرچه بسیار پُر تب و تاب بود اما به نظر من نتیجه خوبی داشت و ازجمله فعالیت‌های فرهنگی بود که از آن لذت بردیم. در این دوره هم آثار خوبی ارسال شده بود و هم داوری ها جدی و بر مبنای کیفیت انجام شدند. من در اکثر جلسات داوری عرض کردم که تعداد آثاری که روی دیوار می روند برایمان اهمیتی ندارد اما کیفیت آثار مهم است.

او درباره بخش تجسم هنر تصریح کرد: ازجمله ویژگی‌های مهم امسال بخش تجسم هنر است که سعی کردیم در این بخش فضای درخور و قابل قبولی را برای هنرمندان خارج از پایتخت در نظر بگیریم. هنرمندان استان‌های دیگر ضمن اینکه می توانستند در بخش طوبای زرین شرکت کنند، در نمایشگاه‌های استانی نیز امکان حضور داشتند. ما در این بخش سعی کردیم دامنه جشنواره تجسمی فجر را در استان‌ها ادامه دهیم و آثار به شکل مدعو، منتخب و کیوریتوریال به نمایش دربیایند.

میرهاشمی درباره حمایت از هنرمندان استان‌ها ادامه داد: باید به سمت تقویت مدیران هنری و کیوریتورهای استانی حرکت و فضا را برای کار آن‌ها باز کنیم. از طرفی باید برای هنرمندان نیز فضا ایجاد کنیم تا آثارشان را ارائه کنند. همچنین دوستان ما باید تلاش کنند که این اتفاق در مراکز استان ها متوقف نشود و به شهرستان‌ها نیز برود زیرا استعدادهای بسیار درخشانی در شهرستان ها داریم که باید برایشان تلاش کنیم.

او درباره برپایی نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران گفت: نمایشگاه «آینه در آینه» سال گذشته با محوریت نقاشی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. امسال نیز سعی داریم این نمایشگاه را با محوریت عکاسی در موزه برگزر کنیم. این نمایشگاه ها در 4 فصل تعریف شدند و برای سال آینده نیز برنامه‌هایی داریم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: امسال بخش ویژه «قله» را داشتیم که در بخش سعی کردیم فضا را در اختیار هنرمند قرار دهیم تا الگوهای خود را در زمینه‌های مختلف به تصویر بکشند. همینطور سعی کردیم از بخش بین‌الملل نیز غافل نباشیم و در بخش کاریکاتور آثار برتری را از هنرمندان کارتون و کاریکاتور جهان دعوت کردیم. همچنین به امید خدا کتابی با عنوان «کتاب سال کاریکاتور» منتشر خواهیم کرد.

او درباره حواشی انتخاب داوران این دوره از جشنواره توضیح داد: در جشنواره فجر همواره این رویکرد بوده که ما از سرآمدان هنر و کسانی که در این زمینه تبحر و شناخت دارند، دعوت می‌کنیم. امسال هم اکثر غریب به اتفاق کسانی که داوری آثار را برعهده داشتند، جزو هیات علمی دانشگاه‌های معتبر هنری هستند و آثار قابل قبولی ارائه کردند و جزو مدعوین جشنواره نیز بودند.

میرهاشمی در پایان درباره حضور نداشتن برخی از هنرمندان در این رویداد عنوان کرد: گریزی از این موضوع نیست که فضاهای فرهنگی تابع فضاهای اجتماعی زمان خود هستند. طبیعتا هر ریزشی آدم را اذیت می کند اما در این جشنواره رویش‌های خوبی را شاهد بودیم. این را شاید باید منتقدان بگویند و این دوره جشنواره را با دوره های قبل مقایسه کنند اما به اعتقاد من با تمام این افت و خیزها هنرمندان ما زحمت کشیدند و آثار ارزشمندی ارائه کردند.

درباره جشنواره تجسمی فجر بیشتر بخوانید:

https://didhonar.ir/?p=8821