پلاتوهنر

سعید عبداللهی: تئاتر حتی در زمان جنگ هم باید روی صحنه برود

بازیگر نمایش صحنه‌ای «لابیرنت» می‌گوید تعطیل شدن هنر اصلا معنی ندارد، تعطیلی تئاتر فقط و فقط به ضرر هنرمندان و جامعه هنری است. به گزارش پلاتو هنر، سعید عبداللهی بازیگر نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی از ارومیه

بازیگر نمایش صحنه‌ای «لابیرنت» می‌گوید تعطیل شدن هنر اصلا معنی ندارد، تعطیلی تئاتر فقط و فقط به ضرر هنرمندان و جامعه هنری است.

به گزارش پلاتو هنر، سعید عبداللهی بازیگر نمایش «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی از ارومیه است که در روز پنجم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تئاتر مولوی روی صحنه رفت.

عبداللهی بازی در تئاتر را از سال 1380 در شهرستان ارومیه آغاز کرده است، به گفته خودش ابتدا به صورت تجربی به فعالیت در این حوزه پرداخته و پس ازشرکت در دوره‌های مقدماتی و تخصصی این هنر، دست به تجربه‌های جدید زده است.

این بازیگر درباره آغاز فعالیت هنری خود گفت: سال‌هاست در حوزه تئاتر کودکان و بزرگسالان مشغول به فعالیت هستم و از سال 1398 تاکنون نیز به عنوان یکی از اعضای انجمن هیئت مدیره آذربایجان شرقی به کار می‌پردازم.

عبدالهی با اشاره به نحوه شکل‌گیری همراهی‌اش با پدرام رحمانی نویسنده و کارگردان نمایش «لابیرنت» توضیح داد: آقای رحمانی یکی از استادان حوزه تئاتر در شهرستان ارومیه محسوب می‌شوند. سال‌‌ها پیش در دوره‌های آموزشی ایشان شرکت کردم اما تا به حال با این هنرمند همبازی نشده بودم. بازی در نمایش «لابیرنت» افتخاری بود که باعث شد تا در کنار این هنرمند باشم.

او با اشاره به داستان «لابیرنت» گفت: این نمایش متنی فلسفی و رمزآلود دارد. در واقع «لابیرنت» به ما نشان می دهد که در زندگی ممکن است کارهایی انجام دهیم که در ظاهر دوست نداریم اما درنهایت مجبور به انجام آنها می شویم.

عبداللهی درمورد نقش خودش در این نمایش توضیح داد: در این نمایش نقش پدری را بازی می‌کنم که فرزند مریضی دارد و برای نجات او حاضر است هر کاری انجام دهد. از این پدر خواسته می‌شود که کودک دیگری را به قتل برساند تا فرزندش بهبود یابد اما در طول داستان از این کار سر باز می‌زند و شخصیتش دچار تحول می‌شود.

بازیگر نمایش «لابیرنت» با بیان اینکه امسال سومین باری است که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد، گفت: در سی و دومین دوره جشنواره تئاتر فجر با «جن‌هایی که سال اسب می‌آیند» نوشته مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی کریم علیخواه با موضوع روابط انسان‌ها و جن‌ها براساس آیات قرآنی حضور داشتم. همچنین در سال 1398 با «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دیدیم» نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی کریم علیخواه موفق به حضور در بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شدم.

او در ادامه سخنانش با اشاره به هنرمندانی که امسال در جشنواره حضور نداشتند، گفت: به نظرم هنر تحت هیچ شرایطی، در هیچ جای دنیا نباید تعطیل شود. تئاتر حتی در زمان جنگ نیز باید روی صحنه باشد. موضوعات سیاسی، خانوادگی و اجتماعی باید در تئاتر گنجانده شوند و مستقیم، بدون واسطه و رخ در رخ با تماشاگران در میان گذاشته شوند. تعطیل شدن هنر معنی ندارد، تعطیلی تئاتر فقط و فقط به ضرر هنرمندان و جامعه هنری است.

این بازیگر با اشاره به دوره‌های قبلی برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر عنوان کرد: جشنواره‌های تئاتر در سال های قبل بسیار پرشورتر از امسال برگزار می‌شدند. متاسفانه امسال چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جشنواره فجر عملکرد ضعیفی داشت و برگزارکنندگان می‌توانستند نگاه ویژه تری به این رویداد بزرگ هنری داشته باشند. البته این موضوع قابل اهمیت است که خوشبختانه امسال جشنواره منطقه ای تئاتر فجر احیا شد. این رویداد برای تئاتر شهرستان حکم یک جشنواره تئاتر بین‌المللی را دارا است زیرا اهالی تئاتر شهرستان‌ها در جشنواره‌ها همدیگر را می‌بینند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

عبداللهی در پایان گفت: سال های قبل در جشنواره بین المللی تئاتر فجر زمان زیادی برای تبادل بین گروه ها و تماشای آثار نمایشی وجود نداشت، زیرا همه چیز با سرعت انجام می‌شد و هنرمندان اصلا فرصت دیدن همدیگر برای شان فراهم نبود اما امسال خوشبختانه با افزایش زمان بیشتر برای حضور هنرمندان در تهران این موضوع تا حدی مرتفع شده است.

نگین ذکایی

https://didhonar.ir/?p=9035