پلاتوهنر

پدرام رحمانی: تئاتر و درآمدی که کفاف هیچ چیز هنرمندان را نمی‌دهد!

کارگردان «لابیرنت» می‌گوید تورم اقتصادی مشکل معیشت هنرمندان را با مشکل رو به رو کرده و بزرگ‌ترین ترس او ترک تئاتر به‌ دلیل مسائل مالی است. به گزارش پلاتو هنر، «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی از ارومیه، چهارشنبه

کارگردان «لابیرنت» می‌گوید تورم اقتصادی مشکل معیشت هنرمندان را با مشکل رو به رو کرده و بزرگ‌ترین ترس او ترک تئاتر به‌ دلیل مسائل مالی است.

به گزارش پلاتو هنر، «لابیرنت» به نویسندگی و کارگردانی پدرام رحمانی از ارومیه، چهارشنبه 5 بهمن ماه در روز پنجم چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

پدرام رحمانی کارگردان این اثر که خودش نیز در این اثر به ایفای نقش پرداخته است با اشاره به داستان «لابیرنت» گفت: نمایش ما درمورد انتخاب خیر و شر است، لحظاتی که انسان‌ها مجبورند انتخاب‌های مهمی داشته باشند و این انتخاب‌ها بر زندگی خودشان و اطرافیان‌شان تاثیر دارند. در این دنیای آشفته و پر از گناه انسان‌ها باید جلوی این چرخه را بگیرند.

او با اشاره به نقش خود توضیح داد: نقشی که به عهده دارم آدمی است که اصلا وجود ندارد، درواقع او تجسم ذهن باقی کاراکترها است و رنگ پوستش خاکستری‌ست. او با هرکدام از آنها صحبت می‌کند و سعی دارد معامله‌هایی کند که آنها را در دو راهی انتخاب قرار دهد.

این کارگردان با اشاره به استقبالی که از نمایش «لابیرنت» شده است، گفت: هر نویسنده‌ای که شروع به نوشتن می‌کند در ابتدا رویاهای زیادی برای نوشته خود دارد و می‌خواهد آن نوشته دیده شود و نمایشنامه تنها زمانی دیده می‌شود و معنا می‌گیرد که روی صحنه باشد. خوشبختانه تا امروز در هر جایی که این نمایش را روی صحنه بردم، تماشاگرانش آن را دوست داشته‌اند.

می‌ترسم؛ مجبور شوم تئاتر را به خاطر مسائل مالی ترک کنم

او ادامه داد: از 40 نمایشی که در 20 سال تجربه کار در تئاتر روی صحنه برده‌ام انتخاب اثری که بیشتر از همه برایم محبوب باشد سخت است. «لابیرنت» چهلمین تئاتر من است و همین ماجرا آن را برایم خاص می‌کند.

رحمانی با اشاره به نحوه انتخاب بازیگران «لابیرنت» گفت: بازیگران این کار را بر اساس ویژگی‌های به خصوص‌شان مانند فیزیک، چهره‌ و کاراکتری که در زندگی واقعی دارند، انتخاب کردم. در ابتدا قرار نبود خودم در این نمایش حضور داشته باشم و بازیگر دیگری برای کاراکتر خاکستری در نظر گرفته بودم اما به دلایلی مجبور شدم به عنوان این شخصیت ایفای نقش کنم و فقط یک ماه برای آن تمرین کردم.

این کارگردان با اشاره به مشکلاتی که هنرمندان تئاتر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، عنوان کرد: هیچ مشکلی نمی‌تواند تئاتری‌ها را از تئاتر دور کند، زیرا اگر در این حوزه کار نکنیم بیمار می‌شویم. تورمی که در جامعه حاکم شده معیشت هنرمندان را با مشکل مواجه کرده است. من اصلا دوست ندارم برای امرار معاش کاری جز اجرای تئاتر داشته باشم. تنها ترسم این است که روزی مجبور شوم تئاتر را به‌خاطر مسائل مالی ترک کنم. در ماه‌های اخیر که اجرای تئاتر نیز در سراسر کشور به شدت کاهش پیدا کرده بود و مخاطبان تئاتر بسیار کم بودند، نگرانم که تئاتر ضربه بخورد. امیدوارم هر چه زودتر مخاطبان با تئاتر آشتی کنند و به سالن‌ها بازگردند.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از 25 دی تا یازدهم بهمن‌ در تهران در حال برگزاری است.

عکاس: کیارش مسیبی/

https://didhonar.ir/?p=8568