پلاتوهنر

هفدهمین دوره حراج تهران احتمالا بهمن ماه نیز برگزار نمی‌شود

به گزارش خبرنگار پلاتو هنر، با توجه به کاتولوگ دوره قبل حراج تهران هفدهمین دوره این حراج قرار بود دی ماه 1401 برگزار شود. حدود 4 ماه گذشته گالری‌ها فعالیتی نداشتند و درنتیجه خرید و فروش اثر هنری بسیار محدود

به گزارش خبرنگار پلاتو هنر، با توجه به کاتولوگ دوره قبل حراج تهران هفدهمین دوره این حراج قرار بود دی ماه 1401 برگزار شود. حدود 4 ماه گذشته گالری‌ها فعالیتی نداشتند و درنتیجه خرید و فروش اثر هنری بسیار محدود شد، از این رو تا بهمن ماه 1401 فعلا کاتالوگ هفدهمین دوره حراج تهران منتشر نشده است.

طبق پیگری خبرنگار پلاتو هنر از یکی از دست‌اندرکاران برگزاری حراج، به نظر می‌رسد این دوره از حراج تهران در بهمن ماه نیز برگزار نشود.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی چندی پیش در گفتگو با ایسنا گفته بود: «راج تهران برای برگزاری هفدهمین دوره‌اش آثار و درخواست مجوز خود را برای ما ارسال کرده است و بنده اطلاعی از تعویق آن ندارم. ضمن اینکه اشکالی حقوقی در مکاتبه حراج تهران وجود داشت و به همین دلیل ما آن را به ایشان بازگردانیم. بنای ما حمایت از برگزاری و توسعه حراج‌ها در راستای رونق اقتصاد هنر است و تا به امروز هم چیزی از برگزار نشدن حراج تهران نشنیده‌ایم. نکته مهم‌تر این است که مرکز هنرهای تجسمی به دنبال ایجاد و احیای حراج‌های دیگری نیز است. حراج رخ‌ست اصفهان یکی از این نمونه‌هاست که در دست احیا است و در آینده نزدیک یک حراج دیگر هم به حراج‌های پایتخت اضافه خواهد شد که جزئیات آن متعاقبا اعلام می‌شود»

شانزدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر معاصر ایران ۱۰ تیرماه با ارائه ۱۲۰ اثر و مجموع فروش ۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برگزار شد. در این دوره از حراج اثری از رضا درخشانی به نام «شکار سیمرغ» با قیمت ۸ میلیارد تومان چکش خورد. این‌ اثر رکورد شانزدهمین دوره حراج تهران را به خود اختصاص داد.

 پانزدهمین دوره حراج تهران ویژه هنر مدرن ایران، عصر جمعه ۲۴ دی ماه با مجموع فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. رکورد آیدین آغداشلو که با تابلوی «خاطرات امید» از مجموعه «خاطرات انهدام» و فروش ۱۲ میلیاردی در سیزدهمین دوره حراج تهران جنجال زیادی به پا کرده بود، در این دوره ۲ بار شکسته شد. اولین بار با اثر «شیراز» منیر فرمانفرماییان که این اثر طراحی با شیشه به مبلغ ۱۳ میلیارد تومان چکش خورد و دومین بار با اثر برنز «شاعر نشسته» پرویز تناولی که با قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عنوان گران‌ترین اثر این دوره از حراج را نیز به خود اختصاص داد.

ندا زنگینه

https://didhonar.ir/?p=8138