پلاتوهنر

جامعه هنری باز هم عزادار شد

حسین شهابی که در آخرین مراحل اکران فیلم سینمایی جدیدش بود بر اثر ابتلا به عفونت ریه درگذشت. به گزارش پلاتو هنر، سال 1401 سالی سراسر از اخبار تلخ برای جامعه هنری بود. شب گذشته خبر درگذشت حسین شهابی، کارگردان

حسین شهابی که در آخرین مراحل اکران فیلم سینمایی جدیدش بود بر اثر ابتلا به عفونت ریه درگذشت.

به گزارش پلاتو هنر، سال 1401 سالی سراسر از اخبار تلخ برای جامعه هنری بود. شب گذشته خبر درگذشت حسین شهابی، کارگردان سینما در سن 55 سالگی بار دیگر قلب هنرمندان این عرصه را مالامال از درد و اندوه کرد.

این کارگردان که متولد هفتم آذرماه سال ۱۳۴۶ بود فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1375 با ساخت فیلم کوتاه «صدبرابر صدثانیه» آغاز کرد. این فیلم کوتاه موفق به دریافت یکی از جوایز اصلی جشن سینمای ایران شد.

«روز روشن » اولین فیلم بلند سینمایی حسین شهابی است که در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال 1391 موفق به دریافت چهار سیمرغ بلورین و برنده دو دیپلم افتخار از این جشنواره شد.

«به‌خاطر مهدی»، «حراج»، «بی‌صدا» و «آزاد به قید شرط» دیگر فیلم‌های این کارگردان هستند.

هیچکدام از فیلم‌های حسین شهابی با اقبال عمومی مواجه نشد و از جمله دلایل آن می‌توان به سرباز زدن این کارگردان در بازی دادن به بازیگران چهره و دراولویت قرار دادن داستان و نحوه روایت آن اشاره کرد.

این کارگردان پس از چند سال دوری از سینما، در شهریورماه سال گذشته ساخت فیلمی جدید با عنوان «رو در رو» را به پایان رساند و مانند همیشه از بازیگرانی تازه‌کار در این فیلم استفاده کرد. فیلمی که خودش نیز در آن به ایفای نقش پرداخت.  فریبا خادمی در این اثر اولین حضورش به عنوان بازیگر را در مقابل دوربین سینما تجربه کرد . دیگر بازیگران «رو در رو» نیز از میان هنرجویان کلاس‌های بازیگری انتخاب شدند.

«رو در رو» اولین فیلم سینمایی است که با موضوع علاقه‌مندان بازیگری سینما و چالش‌های آن‌ها در تست‌های مختلف بازیگری و آموزشگاه‌های سینمایی در ایران تولید شده است. در این فیلم بیش از ۱۴۰ بازیگر ایفای نقش کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار به سینما معرفی می‌شوند.

آخرین فیلم حسین شهابی در فقدان او روی پرده سینماها خواهد رفت و پرده نقره‌ای از آفریده‌های جدید هنری این هنرمند در عرصه کارگردانی محروم می‌شود.

نرگس ذکایی

https://didhonar.ir/?p=7979