پلاتوهنر

از تقابل و هسمویی تفکر تا ذهن مسخ‌شده داعش

کارگردان نمایش جولا درباره استفاده کِش‌هایی که برای فضاسازی در نمایش به کار برد کارکرد آن را تقابل و در نهایت همسویی تفکر دو فرد برشمرد و در عین حال همین کِش‌ها را در نمایش دیگرش نماد ذهن مسخ‌شده و

کارگردان نمایش جولا درباره استفاده کِش‌هایی که برای فضاسازی در نمایش به کار برد کارکرد آن را تقابل و در نهایت همسویی تفکر دو فرد برشمرد و در عین حال همین کِش‌ها را در نمایش دیگرش نماد ذهن مسخ‌شده و متعصب داعشی قرار داد.

به گزارش پلاتو هنر، مهدی روزبهانی کارگردان گروه نمایشی جولا از ملایر درباره طراحی فضای کار این نمایش گفت: ما از شش تا کش مشکی به عرض پنج سانتی متر استفاده کردیم که از دست و پا به هم وصل بودند. و این نماد هم‌فکریِ دو فردی است که دارند این قصه را تعریف می‌کنند و انگار این دو به هم مرتبطند.

او افزود: فرض کنید در ذهن و فکر دو فرد یک اتفاق می‌افتد و فکر و ذهن این دو با همدیگر کار می‌کند. این‌ها چگونه می‌توانند قصه را روایت کنند؟ به همین دلیل اگر دقت می‌کردید هر دو یک حرکت را انجام می‌دادند. اگر یک تکنولوژی وجود داشت و می‌توانستیم یک ارتباط بین ذهن دو آدم برقرار کنیم این دو فرد به احتمال قوی حرکات و اَکت‌های یکسانی نشان می‌دادند. ما این ارتباط فرضی را در قالب نمایش تست کردیم و خداراشکر جواب داد؛ یعنی یک اتفاق نمایشی از دو نفری که یک واکنش را بروز بدهند.

روزبهانی خاطرنشان ساخت: برای اینکه تماشاچی بتواند این را ببیند، یک حلقه اتصال را به صورت ظاهری ایجاد کردیم که در اولین نگاه، مخاطب می‌گوید این دو تا به هم وصل هستند. وقتی نمایش پیش می‌رود مخاطب اذعان می‌کند که این دو فرد از لحاظ اکت صحنه و حرکت نیز کارهای مشابهی انجام می‌دهند. ما دنبال این ماجرا بودیم.

او به گره خوردن کِش‌ها با حرکات دو بازیگر اشاره کرد و گفت: این گره خوردن ممکن است به مخاطب هیجان و استرس وارد شود که صحنه به هم بخورد. مفهوم این گره خوردن این است که بین این دو فرد تقابل اندیشه و تضارب آراء بود، ولی در نهایت همفکر و همسو شدند و همدلی ایجاد شد.

کارگردان نمایش جولا ادامه داد: تک تک حرکات را طراحی، و صحنه‌هایی که می‌دیدیم دارد مفهوم منتقل می‌شود را ثابت و نهایی می‌کردیم و بعد سراغ حرکت‌های بعدی می‌رفتیم. البته حرکت‌های دیگری نیز به ذهنمان رسید، ولی ترس این داشتیم که مخاطب پیام را دریافت نکند و تنها حرکاتی را نگه داشتیم که بتواند مخاطب بیشتری را همراه کند.

او با بیان اینکه از کمترین متریال بیشترین کارکرد را استفاده کردیم، ابراز داشت: ما از شش تا کِش استفاده کردیم که اگر آن را جمع می‌کردید، همه‌اش یک کیلو هم نمی‌شد، ولی مخاطب دنیایی از تصویر می‌بیند.

روزبهانی به نمایش دیگری که کار کردند اشاره کرد و گفت: ما یک نمایش دیگری هم با این کش آماده کردیم که در جشنواره سردار آسمانی کرمان برگزیده شد. این کِش در آنجا یک کارکرد دیگری داشت. آنجا ما می‌گفتیم اعضایی که به عضویت داعش درمی‌آیند از لحاظ فکری گویا مسخ شدند و به یک حلقه واحدی وصلند. یک کش اجازه نمی دهد که فکرشان آزاد بشود. همیشه نگهشان می‌دارد و مجبورند متعصبانه و کورکورانه فکر کنند.

گفتنی است، از گروه نمایشی جولا از ملایر، مهدی روزبهانی، جایزه سوم طراح فضای نمایش را از آن خود کرد؛ فروزان حسینی، حائز جایزه اول بازیگر زن شد و آرزو بهرامی، نویسنده این نمایش جایزه سوم طرح و ایده را از آن خود کرد. همچنین هیأت داوران نمایش جولا را به همراه سه نمایش دیگر بدون اولویت به دبیرخانه جشنواره مریوان معرفی کرد.

https://didhonar.ir/?p=8027