پلاتوهنر

ارسال بیش از ۲۰۰ ایده به دفتر فیلمنامه رسانه ملی

سرپرست مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ ایده به دفتر فیلمنامه ارسال شده است، که نیمی از آن قابلیت پرداختن و تحقیق و پژوهش دارد. به گزارش پلاتو هنر به نقل از

سرپرست مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ ایده به دفتر فیلمنامه ارسال شده است، که نیمی از آن قابلیت پرداختن و تحقیق و پژوهش دارد.

به گزارش پلاتو هنر به نقل از روابط عمومی معاونت سیما؛ از زمان راه‌اندازی مجموعه مدیریت ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی، مدت کوتاهی است که می گذرد. از آن جایی که فیلمنامه بنیادی ترین و اصلی‌ترین جزء ساختاری هر مجموعه نمایشی و سریال است، این حوزه می‌کوشد تا با نگاهی عمیق‌تر در مقوله فیلمنامه‌نویسی و پژوهشی، کمک موثری در راستای تولید محتوا انجام دهد.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی گفت: با عنایت به اینکه بنیان و نقطه آغاز تولیدات تلویزیونی متکی بر فیلمنامه است، روند نگارش ضمن پایش لحظه به لحظه، با توجه به نوع مخاطبان و شرایط تماشا و ماموریت‌های ویژه تلویزیون طراحی می‌شود.

جبرئیل نجفی افزود: از زمان آغاز به کار این مجموعه که ازمهرماه امسال شکل گرفته، جلساتی به منظور بررسی ایده ها، پژوهش و تصویب طرح‌ها برگزار شده است .

او تصریح کرد: این جلسات با حضورکارشناسان، استادان و فیلمنامه‌نویسان برگزار می‌شود که نتیجه آن استخراج ایده در محورهای محتوایی است و بر مبنای نیازسنجی‌های صورت پذیرفته از منابع مرجع هم استفاده می‌شود.

نجفی همچنین از تشکیل کارگاه های تولید ایده خبر داد و گفت: در این کارگاه‌ها، ایده‌های مناسب ساخته و پرداخته می‌شوند. همچنین در خصوص معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار تاریخ انقلاب و ایران از کتاب‌های مختلف، ایده‌یابی و ایده‌پردازی می‌کنیم.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی ادامه داد: بخشی هم تحت عنوان «پژوهش» برای فیلم نامه ها با موضوعات مشخص و مدون، تعریف شده است.
او همچنین از انعقاد چند تفاهم‌نامه با مراکز پژوهشی و دانشگاهی از جمله دانشگاه صداوسیما و اداره کل پژوهشهای اسلامی صداوسیما در خصوص پژوهش‌های فیلمنامه خبر داد و گفت: در این مدت، تالیف کتابی با عنوان «پژوهش برای فیلمنامه» در دستور کار قرار دارد که مراحل نگارشی را سپری می‌کند. همچنین ترجمه ۴ عنوان کتاب با موضوع فیلمنامه نویسی گروهی مصوب شده است.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس دفتر فیلمنامه رسانه ملی همچنین از برنامه ریزی ها برای برگزاری همایش فیلم نامه و انقلاب اسلامی، دستاوردها ، بازنمایی و بررسی انتقادی خبر داد و گفت: انتشار نشریه تخصصی فیلمنامه‌نویسی سریال تلویزیونی هم تصویب شده است. در این نشریه قرار است مواردی همچون مقالات مریوط به ایده پردازی، نحوه نگارش فیلمنامه سریال ، نظرات علمی و کارشناسی، تفاوت فیلمنامه سریال با آثار سینمایی و … مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. تشکیل بانک پژوهش‌های فیلمنامه‌ای موجود در سازمان هم از دیگر مصوباتی است که در بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل فیلمنامه سیما تصویب شده که تمامی پژوهش‌های فیلمنامه‌ای در این بانک، جمع آوری می‌شود. طراحی همایش علمی هنری، بازخوانی و تحلیل ربع قرن فیلمنامه در رسانه ملی، تصویب پژوهش کمدی و مایه‌های کمدی در درام انقلاب اسلامی، تاریخ شفاهی و ایده‌های فیلمنامه‌ای آن، از دیگر مصوباتی است که در واحد «ایده، پژوهش و اقتباس» دفتر فیلمنامه رسانه ملی انجام شده است.

مدیر بخش ایده، پژوهش و اقتباس اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی اظهار داشت: در بخش اقتباس در کنار بررسی منابع اقتباسی به مقوله بررسی و آسیب شناسی مقوله اقتباس در فیلمنامه‌های سریال‌ها پرداخته می‌شود. در این میان بررسی فعالیت ها و مصوبات مرکز سیما فیلم که در سالیان متمادی زحمات زیادی در موضوع اقتباس انجام داده‌اند نیز جزو اولویت‌ها بوده است.

نجفی ادامه داد: سه عنوان کار اقتباسی از رمان‌هایی با موضوعات مختلف داریم که با نویسندگان مختلف در حال مذاکره هستیم.

او خاطرنشان کرد: واحد «ایده، پژوهش و اقتباس» دفتر فیلمنامه رسانه ملی، پایه اولیه فیلمنامه است که بعد از طی کردن مراحل ایده پردازی، پژوهش و اقتباس به نگارش فیلمنامه می انجامد. امیدواریم این حوزه بتواند به ارتقای کیفی، محتوایی و کمی آثار نمایشی و مجموعه‌های داستانی رسانه ملی کمک موثری کند.

نجفی در پایان گفت: این مدیریت آماده تعامل و همکاری با طراحان، نویسندگان و اهل قلم است و از نظرات همه فعالان این عرصه‌ها استقبال می‌کند.

https://didhonar.ir/?p=7099