رسول صدرعاملی درباره همکاری با ابوالفضل پورعرب و عزتالله انتظامی به ترتیب در فیلمهای «قربانی» و «شب» سخن گفته است.
به گزارش پلاتو هنر به نقل از هنرآنلاین، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «رسول صدرعاملی» کارگردان سینمای ایران، بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
رسول صدرعاملی درباره ابوالفضل پورعرب در فیلم «قربانی» گفت: پورعرب در فیلم «قربانی» خیلی خوب بود. یادم میآید در آن زمان دلواپسیهایی برای بازیاش داشت که من بعدها با بیشتر شدن تجربههایم متوجه آن شدم. بازیگری خیلی کار سختی است اینکه یک بازیگر از شب قبل فکر کند که چگونه وارد پلان شود و چگونه خارج شود و حسها را چگونه وارد فیلم کند بسیار مهم است و پورعرب در کارش بسیار جدی بود.
او ادامه داد: ابوالفضل پورعرب زمانیکه برای فیلم «قربانی» آمد فقط فیلم «عروس» را بازی کرده بود و خودش فیلم را در سینماها ندیده بود، زیرا فیلمبرداری «عروس» تمام شده بود و بلافاصله آمد سر فیلم من.
صدرعاملی همچنین درباره بازی عزت الله انتظامی در فیلم «شب» نیز گفت: زنده یاد انتظامی روی دیالوگها خیلی حساس بود اما زمانیکه دیالوگها را با هم مرور میکردیم و نکاتش را رعایت میکردم دیگر مشکلی نداشتیم . ما برای ۴۰ روز فیلمبرداری رفته بودیم و اولین لوکیشن ما ایستگاه راه آهن در فصل پاییز بود. ساعت ۵ بعداظهر فیلمبرداری را شروع کردیم وصبح تمام شده بود وقتی بیرون آمدیم متوجه شدیم نیممتر برف آمده و این درحالی بود که حدود ۶۰ درصد فیلم در شهر و فضای خارجی بود. یادم میآید با زندهیاد عزت الله انتظامی بعد از فیلمبرداری ایستگاه راه آهن برگشتیم هتل و من نگذاشتم او داخل اتاقش برود. در همان سالن انتظار هتل با او صحبت کردم و گفتم آقای انتظامی من مجبورم فیلمبرداری کنم و نمی توانم کار را به خاطر برف تعطیل کنم. انتظامی به من گفت یعنی چی؟ مگر در این برف میشود؟ در پاسخ به او گفتم نمیدانم اما چارهای ندارم در غیر اینصورت کار تعطیل میشود. انتظامی گفت به من فرصت بده فکر کنم. به اتاقش رفت و یک ساعت بعد زنگ زد و گفت کار را شروع کنم.
وی با بیان اینکه در فیلم «شب» گروه بسیار خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: خسرو شکیبایی فوق العاده بود و اقتدار بازیگریاش در ری اکشنها و همچنین واکنشها به بازیگر مقابل ، سکوتها و گوش کردنها بود تا آنجاکه در تدوین ما نمیتوانستیم چیزی از حضور او را کم کنیم حتی در مونولوگهای طولانی که آقای انتظامی داشت در جاهایی کات میکردیم روی خسرو شکیبایی تا خوب گوش دادن و واکنشهای او را نسبت به صدای انتظامی را در تصویر داشته باشیم. امین حیایی جوان بسیار متعصبی بود که مواظب خسرو شکیبایی و عزت الله انتظامی بود و با جان و دل کار میکرد تا فیلم به شکل خوبی پیش برود.
رسول صدرعاملی که متولد ۲۲ آذر ماه ۱۳۳۳ است از هفده سالگی با خبرنگاری فعالیتش را آغاز و تا سال ۱۳۵۹ به عنوان گزارش گر، قصه نویس، دبیر سرویس حوادث و سپس دبیر سرویس پارلمانی با روزنامه اطلاعات همکاری داشت.
فعالیت حرفهای در سینما را با تهیه فیلم «خونبارش» (۱۳۵۹) اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب را آغاز کرد و اولین فیلمش را به عنوان کارگردان به نام «رهایی» (۱۳۶۱) ساخت و سپس میلاد فیلم اولین شرکت تولید و توزیع فیلم سینمایی پس از انقلاب را سال ۱۳۵۸ تاسیس کرد.
صدرعاملی ساخت فیلمهای چون «گلهای داوودی» (۱۳۶۳)، «پاییزان» (۱۳۶۶)، «قربانی» (۱۳۷۰)، «سمفونی تهران» (۱۳۷۲)، «دختری با کفشهای کتانی» (۱۳۷۸)، «من، ترانه ۱۵سال دارم» (۱۳۸۰)، «دیشب باباتو دیدم آیدا» (۱۳۸۳)، «شب» (۱۳۸۵)، «هر شب تنهایی» (۱۳۸۶)، «زندگی با چشمان بسته» (۱۳۸۷) و «در انتظار معجزه» (۱۳۸۸) را در کارنامه کاری خود دارد.