[vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces” uniqid=”5cd001162f263″][vc_column][rev_slider slidertitle=”Slider 3″ alias=”slider-3″][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” css=”.vc_custom_1691578019218{background-color: #ffffff !important;}” uniqid=”64d36e65f84c6″][vc_column][pt_heading overlay_mode=”” content_aling=”tar” decor_type=”dots” uniqid=”64d36c4ea4a6a” heading=”بیوگرافی” heading_hex=”#121212″][vc_column_text css=”.vc_custom_1693388120025{background-color: #ffffff !important;}”]

زندگی اولیه

سِر آلفرد جوزف هیچکاک، 1899-1980، در لیتنستون که در شرق لندن است، به دنیا آمد. وی کوچیک‌ترین فرزند خانواده‌ بود و در 15 سالگی پدرش را از دست داد. والدین وی اصالتا ایرلندی و از پیروان کلیسای کاتولیک بودند و به همین خاطر به مدرسه‌ی کاتولیکی رفت.

تاریخ تولد وی، مصادف با اوایل سینما شده بود و در اوایل زندگی‌اش سینما به صورت جدی پدید آمده بود و با تماشای آثار چارلی چاپلین و باستر کیتون و فریتز لانگ، بیشتر به سینما مجذوب شد و در ادامه، یکی از انقلابی‌ترین چهره‌ها در سینما شد. او در مدت زندگی خود و شش دهه فعالیت حرفه‌ای بیش از 50 فیلم صامت و ناطق ساخت.

رویه‌ی فیلم‌سازی هیچکاک، با رفتن وی به آمریکا شروع شد که اولین فیلم آمریکایی‌اش به نام (ربکا) را در سال 1940 ساخت و با دیوید سلزنیک که یکی از همکاران مولفِ هیچکاک بود، همکاری کرد. رویه‌ی کارگردانی، با همکاری با بازیگران نامدار هالیوود ادامه‌دار شد. بازیگرانی مانند اینگرید برگمن، گریس کلی، کری گرانت، جیمز استورات، و تیپی هدرن.

آخرین اثر هیچکاک، (توطئه‌ی خانوادگی) به سال 1976 ساخته شد و 4 سال بعد، هیچکاک فوت کرد. در دو دهه‌ی آخر عمرش، درگیر بیماری بود و با وجود تمرکز کمتر، باز هم به فیلم‌سازی ادامه میداد.

 

ازدواج

در 2 دسامبر 1926، هیچکاک با فیلمنامه نویس انگلیسی آلما ازدواج کرد. این زوج در پاریس، دریاچه کومو و سنت موریتز به ماه عسل رفتند، قبل از اینکه به لندن برگردند و زندگی کنند. رویل که تنها چند ساعت پس از هیچکاک به دنیا آمد، ظاهراً به اصرار مادر هیچکاک از پروتستان به کاتولیک گروید. او در 31 مه 1927 غسل تعمید داده شد و در 5 ژوئن توسط کاردینال فرانسیس بورن در کلیسای جامع وست مینستر تایید شد. این ازدواج همچنین در روند سینمای هیچکاک هم نقش موثری داشت چرا که او و همسرش در آثار مختلفی با یکدیگر همکاری داشتند.

 

دهه 20 و 30 : اولین فیلم ها

اولین فیلم هیچکاک به عنوان کارگردان، کمدیِ خانم پیبادی (همچنین با نامِ شماره 13) بود که به دلیل کمبود بودجه تکمیل نشد. اولین فیلم اکران‌شده‌ی او (همیشه به همسرت بگو) بود که با ستاره‌ی آن سیمور هیکس ساخت؛ اما اعتباری دریافت نکرد. با ملودرام The Pleasure Garden دو سال دیگر اعتبار انفرادی به دست نیامد؛ اما این فیلم The Lodger: A Story of London Fog بود که هم او و هم دانشجویان سینما به عنوان اولین اثر «واقعی» او تلقی می‌کردند. این فیلم به اولین موفقیت او تبدیل شد و همچنین اولین فیلمی بود که او در آن ظاهر کوتاه خود را به نمایش گذاشت.

دهه 40 : کارهای تجربی

هیچکاک، هم در دوران سینمای صامت هالیوود فعالیت کرد و هم دوران گذار از صامت به ناطق را از سر گذراند. در اولین سال‌های فعالیتش در سینما، به عنوان دستیار کارگردان و مدیر هنری در تولید فیلم‌های صامت نقش داشت. در سال 1940، که سینمای ناطق رسمیت یافته بود، هیچکاک به آمریکا رفت و اولین فیلم آمریکایی خویش به نام (ربکا) را ساخت و از آن موقع به بعد بود که کار هیچکاک به عنوان کارگردان تداوم یافت و اعتبار بیشتری کسب کرد. به خصوص که او با یکی از تهیه‌کنندگان نامی هالیوود به نام دیوید سلزنیک همکاری‌های متعددی داشت.  دهه‌ی چهل میلادی را میتوان مقدمه‌ای بر کار حرفه‌ای هیچکاک دانست. فیلم‌هایی مانند طناب (با بازی جیمز استوآرت)، طلسم‌شده (گریگوری پک و اینگرید برگمن)، بدنام (کری گرانت و اینگرید برگمن)، سایه‌ی یک شک (ترزا رایت و جوزف کاتن) و سوءظن (جون فونتین و کری گرانت) از آثار مطرح دهه‌ی چهلِ هیچکاک است.

 

دهه 50 و 60 :دوران اوج

اواخر دهه‌ی پنجاه و دهه‌ی شصت میلادی را میتوان دوران اوج هیچکاک دانست. هیچکاک آثار شاخصی در کارنامه‌اش همراه با بازیگران نامدار هالیوود ساخت. بازیگرانی مانند جیمز استوآرت (سرگیجه، پنجره‌ی پشتی، و مردی که زیاد میدانست)، کری گرانت (گرفتن یک دزد و شمال از شمال غربی)، هنری فوندا (مرد عوضی)، کیم نوآک (سرگیجه)، جنت لی (روانی)، گریس کلی (گرفتن یک دزد، پنجره‌ی پشتی و اِم را به نشانه‌ی مرگ بگیر) و تیپی هدرن (پرندگان و مارنی). اثری مثل سرگیجه، به اعتقاد برخی برترین اثر هیچکاک است. همینطور که آثار مختلف دیگری مانند پنجره‌ی پشتی، روانی، شمال از شمال غربی، از نظر منتقدان و مخاطبان شاخص‌ترین فیلم او میتواند باشد، و این نشان از موفقیت کارگردانی وی دارد.

مولفه ها

مولفه‌های اکثر آثار او، نوعی از حس تعلیق همراه با مولفه‌های ظاهری مثل زن‌های مو-بلوند و نماهایی از میراث تاریخی معروف است. مثل کوه راشمور در (شمال از شمال غربی) و یا پل گلدن‌گیت در (سرگیجه). شخصیت‌های آثار هیچکاک، در موقعیت‌هایی قرار میگیرند که خودِ شخصیت هم نمیداند چرا در چنین موقعیتی قرار گرفته است و به همین منوال، مخاطب هم معلق میماند و داستان را برای گرفتن جواب دنبال میکند. روایات فیلم‌های وی، معمولاً به قتل یا جاسوسی می‌پردازند. همراه با فریب، هویت‌های اشتباه و دنباله‌های تعقیب و گریز که توطئه‌ها را جان می‌بخشد. طنزهای شوخ‌آمیز و نفوذهای گاه و بی‌گاهِ شخصیت‌های ترسناک، ترکیبی از عناصر سینمایی را کامل می‌کنند. سه موضوع اصلی در فیلم های هیچکاک غالب است. متداول ترین آن مرد بی‌گناهی است که به اشتباه مظنون، یا متهم به یک جنایت است و باید عامل واقعی را ردیابی کند تا خود را پاک کند. موضوع دوم مربوط به زن گناهکاری است که یک قهرمان مرد را درگیر میکند و در نهایت یا او را نابود میکند یا توسط او نجات میابد. موضوع سوم، قاتلی (اغلب روان‌پریش) است که هویتش در حین انجام طرح مشخص می‌شود.

 

موخره و مرگ

هیچکاک در دو دهه‌ی آخر عمر خود درگیر بیماری بود و اساسا تمرکز کمتری برای کار داشت. (توطئه‌ی خانوادگی) آخرین فیلم هیچکاک در مقام کارگردان است که در ژانر کمدی سیاه و دلهره آور و به شیوه‌ی تِکنی کالر ساخته شده است. این فیلم برداشتی آزاد از رمان (مسیر پرنده‌ی بارانی) اثر ویکتور کانین بود که ارنست لمان آن را برای تصویربرداری در مقابل دوربین بازنویسی کرد. وی نهایتا بر اثر نارسایی کلیه در ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ و در سن ۸۰ سالگی درگذشت. پس از برگزاری مراسم در کلیسای کاتولیک بورلی هیلز، کالیفرنیا، پیکرش سوزانده و خاکسترش در ۱۰ مه ۱۹۸۰ بر روی اقیانوس آرام ریخته شد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1688910283399{background-color: #121212 !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}” uniqid=”5cd006d1e9250″][vc_column uniqid=”5cd006c5fee52″][pt_heading content_aling=”tar” heading_size=”h6″ decor_type=”dots” uniqid=”64aa8bb6f6aee” heading=”برترین آثار” heading_hex=”#ffffff”][vc_gallery type=”image_grid” images=”23450,23452,23453,23454,23531″ img_size=”215*315″ onclick=”custom_link” css_animation=”fadeInRight” custom_links=”#E-8_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”][vc_empty_space height=”64px”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” gap=”2″ full_height=”yes” rtl_reverse=”yes” content_placement=”middle” css=”.vc_custom_1691484553321{background-color: #121212 !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_column css=”.vc_custom_1688909944359{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 10px !important;}”][pt_heading content_aling=”tar” heading_size=”h6″ decor_type=”dots” heading=”دیگر آثار” heading_hex=”#ffffff”][vc_gallery type=”image_grid” images=”25876,25877,25878,25880,26524″ img_size=”215*315″ onclick=”” css_animation=”fadeInRight”][vc_empty_space height=”50px”][vc_gallery type=”image_grid” images=”25886,25887,26525,26526,26527″ img_size=”215*315″ onclick=”” css_animation=”fadeInRight”][vc_empty_space height=”50px”][vc_gallery type=”image_grid” images=”26536,26535,26534,26533,26532″ img_size=”215*315″ onclick=”” css_animation=”fadeInRight”][vc_empty_space height=”64px”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” content_color=”light” uniqid=”5cd007b1a5028″ css=”.vc_custom_1690018442952{padding-top: 90px !important;padding-bottom: 90px !important;}” el_class=”.mashahir”][vc_column uniqid=”64bb96973082a”][pt_testimonials style=”style2″ cols=”xs:1,sm:1,md:2,lg:1,” uniqid=”5cd007f905001″][pt_testimonials_item uniqid=”5cd00805f0151″ quote=”فیلم‌ساز باید به جای حرف بر تصویر تکیه کند.” name=”alfred hitchcock” signature=”24989″][pt_testimonials_item quote=”دلهره به نظر من یعنی کش‌دادن انتظار .” name=”alfred hitchcock” signature=”24989″ uniqid=”5ee85fd14cd2f”][pt_testimonials_item quote=”من یک نویسنده هستم و بنابراین به طور خودکار یک شخصیت مشکوک هستم.” name=”alfred hitchcock” signature=”24989″ uniqid=”5ee85fd46d8c1″][pt_testimonials_item quote=”من هرگز نمیتوانم مثل آن فیلمسازانی کار کنم که تمام گروه فنی را منتظر میگذارند و خودشان مینشینند و فکر میکنند.” name=”alfred hitchcock” signature=”24989″ uniqid=”64d204e483a12″][pt_testimonials_item quote=”اولین وظیفه ما ایجاد یک احساس و کار بعدی ما حفظ این احساس است.” name=”alfred hitchcock” signature=”24989″ uniqid=”64d2050c4d224″][/pt_testimonials][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” disable_element=”yes” content_color=”light” css=”.vc_custom_1690716944787{padding-top: 90px !important;padding-bottom: 90px !important;}” el_class=”.mashahir” uniqid=”647eeafb6d404″][vc_column][pt_testimonials style=”style4″][pt_testimonials_item quote=”Fusce turpis libero, mollis et dui vel, lacinia ultrices dolor. Cras convallis pretium lacus, eu fringilla velit auctor ut. Donec fringilla arcu sit amet enim tristique, semper interdum purus pharetra. Nam laoreet tellus nec venenatis convallis. Sed turpis mi, ornare at placerat ac, aliquam quis dui. Maecenas in volutpat leo, quis imperdiet elit.” name=”Mario Ruiz” signature=”24989″ uniqid=”64bb9b1e923e6″][pt_testimonials_item quote=”Fusce turpis libero, mollis et dui vel, lacinia ultrices dolor. Cras convallis pretium lacus, eu fringilla velit auctor ut. Donec fringilla arcu sit amet enim tristique, semper interdum purus pharetra. Nam laoreet tellus nec venenatis convallis. Sed turpis mi, ornare at placerat ac, aliquam quis dui. Maecenas in volutpat leo, quis imperdiet elit.” name=”Mario Ruiz” signature=”24989″ uniqid=”64bba21399236″][pt_testimonials_item quote=”Fusce turpis libero, mollis et dui vel, lacinia ultrices dolor. Cras convallis pretium lacus, eu fringilla velit auctor ut. Donec fringilla arcu sit amet enim tristique, semper interdum purus pharetra. Nam laoreet tellus nec venenatis convallis. Sed turpis mi, ornare at placerat ac, aliquam quis dui. Maecenas in volutpat leo, quis imperdiet elit.” name=”Mario Ruiz” signature=”24989″ uniqid=”64bba21caf5c4″][/pt_testimonials][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row_content_no_spaces” disable_element=”yes” uniqid=”5cd00b46648bb”][vc_column][pt_video bg_overlay=”on” color_overlay=”” gradient_overlay=”” background_parallax=”on” uniqid=”5cd00a6ed4263″ background_image=”7793″ video=”https://platohonar.ir/wp-content/uploads/2023/01/swimming_pool_dive_underwater_water_512-Copy.mp4″ heading=”بیست ثانیه درخشان
{جشنواره دهم}” description=”برخی از منتقدین وی ،‌معتقد هستند جنیفر پس از نفش آفرینی در سی و پنجمین جشنواره گلدن گلوب و اشتباه فاحش خود در جریان پشت صحنه دچار اسکیزوفرنی گردیده است.” height=”540″][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” disable_element=”yes” content_color=”light” uniqid=”5cd00e1293465″ css=”.vc_custom_1690716958187{padding-top: 55px !important;padding-bottom: 25px !important;}”][vc_column][pt_heading decor_type=”dots” uniqid=”5cd00de60a700″ heading=”اخبار {مرتبط}”][pt_blog count_items=”3″ filter_buttons=”off” navigation=”load_more” show_featured_image=”off” source=”items” items=”6606,2793,7685,7849,7874,7864″ uniqid=”5cd00e087a410″][/vc_column][/vc_row][vc_row disable_element=”yes” uniqid=”63ce451979ce9″][vc_column][vc_gallery type=”image_grid” images=”7157,7105,7175,7230,7263,7238,7208,7201,7194,7182″ img_size=”215*315″][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1691565241020{background-color: #121212 !important;}” uniqid=”64d33caeef760″][vc_column][pt_heading content_aling=”tar” heading_size=”h6″ decor_type=”dots” uniqid=”64d33c98fa1e9″ heading=”گالری تصاویر” heading_hex=”#ffffff”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” equal_height=”yes” uniqid=”64d245add5bce” css=”.vc_custom_1691565155604{background-color: #121212 !important;}”][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”26654″ img_size=”283*460″ alignment=”center” style=”vc_box_outline” css=”.vc_custom_1691566067079{padding-right: 50px !important;}”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”26655″ img_size=”384*230″ alignment=”center” style=”vc_box_outline”][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_single_image image=”26656″ img_size=”384*230″ alignment=”center” style=”vc_box_outline”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”26653″ img_size=”283*460″ alignment=”center” style=”vc_box_outline” css=”.vc_custom_1691566058692{padding-left: 50px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” content_color=”light” uniqid=”5cd00532fc7ae” css=”.vc_custom_1685614396457{padding-top: 90px !important;padding-bottom: 75px !important;}”][vc_column css_animation=”fadeInLeft” width=”1/2″ uniqid=”5ce272771d83e”][pt_heading overlay_mode=”on” decor_type=”dots” uniqid=”5cc14023875a0″][pt_number_block uniqid=”5cc140ad9607c” number=”80″][/vc_column][vc_column css_animation=”fadeInRight” width=”1/2″ uniqid=”5ce2727c814da”][pt_heading heading_size=”h5″ accent_words=”filled-text” uniqid=”5cc140ca2fef5″ heading=”آلفردهیچکاک {همیشه استاد}” heading_lh=”36px”][vc_column_text el_class=”text-t1″ css=”.vc_custom_1685616915737{margin-bottom: 5px !important;}”]سینما، هنر امروز است، هنر مدرن، هنر هنرها و آلفرد هیچکاک، سینماگر سینماگران.او در طی نیم قرن،با آرم « آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» بر همه تماشاگران و فیلمسازان بعد از خود اثر گذاشت.هیچ فیلمسازی مانند او جذابیت و سرگرمی را این چنین با هنر نیامیخت.موضوع تمام فیلم های او، داستان تقابل یک انسان معصوم و عادی با دنیای غیرعادی – و مدرن -، پر آشوب و مملو از گناه است.تا سینما زنده است، تصویر همیشگی هیچکاک با فیلم هایش زنده است؛ تصویر یک همیشه استاد.

مسعود فراستی/برداشت شده از کتاب همیشه استاد – آلفرد هیچکاک و سینمایش[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” disable_element=”yes” css=”.vc_custom_1693137856432{background-color: #ffffff !important;}” uniqid=”64eb3a30ec8f4″][vc_column][vc_column_text]آثار خارجی:

سرگرمی آدمکش، نوشته‌ی خودِ هیچکاک

سینما به روایت هیچکاک، نوشته‌ی فرانسوآ تروفو

هیچکاک به روایت هیچکاک، نوشته‌ی سیدنی گاتلیب

نیمه‌ی تاریک نابغه، نوشته‌ی دونالد اسپوتو

لاکان-هیچکاک، نوشته‌ی اسلاوی ژیژک

 

آثار داخلی:

همیشه استاد، به کوشش مسعود فراستی

هیچکاک در قاب، نوشته‌ی (گفتگویی) با بهرام بیضایی

هـ همانند هیچکاک، نوشته‌ی پرویز نوری

عالم هیچکاک، نوشته‌ی مرتضی آوینی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”stretch_row” gap=”2″ full_height=”yes” rtl_reverse=”yes” content_placement=”middle” css=”.vc_custom_1693137280327{background-color: #121212 !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}” uniqid=”64d2016ab7258″][vc_column css=”.vc_custom_1688909944359{padding-top: 0px !important;padding-bottom: 10px !important;}”][pt_heading content_aling=”tar” heading_size=”h6″ decor_type=”dots” uniqid=”64c771d04fd8b” heading=”آثاری درباره آلفرد هیچکاک” heading_hex=”#ffffff”][vc_gallery type=”image_grid” images=”28451,28452,28453,28456,28457″ img_size=”215*315″ onclick=”” css_animation=”fadeInRight”][vc_empty_space height=”50px”][vc_gallery type=”image_grid” images=”28454,28455,28459,28458,28564″ img_size=”215*315″ onclick=”” css_animation=”fadeInRight”][vc_empty_space height=”64px”][/vc_column][/vc_row]